Vi har en ca 10 m bred och 4 m hög thujahäck som vi är nöjda med och vill bevara. Den har en rejält tjock rot ca 40 cm från häcken som börjat sticka upp ur gräsmattan. Ser nästan ut som en sten men är alltså en grov rot. Ca 10x15 cm är arean på det som sticker upp just nu och den är kanske 4 cm över gräsmattan på högsta punkten. Har komit upp snabbt sista året.

Förutom att det ser fult ut kan barnen trilla på den, samt att robotgräsklipparen kör på den och förstör knivarna. Alltså behöver den bort. Men kan jag kapa en så rejäl rot utan att delar av häcken dör?

Hade jag haft några andra träd i närheten hade jag nog misstänkt dem istället för thujan, men det finns inte ett träd ens i närheten då vi bor i villakvarter utan egna träd.

En jordhög i gräs framför tät grönska under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordhög med gräs i bakgrunden under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas jag inte retar upp någon admin nu men istället för att skriva en ny tråd med samma fråga nu ett år senare testar jag en liten bump. Detta då problemet kvarstår.
 
Jag tror inte att det händer något med häcken om du sågar av en bit av en rot från häcken. Där måste ju finnas massor av andra rötter den kan hämta näring från.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.