Har sedan en tid dragit igång med källarprojekt o få till badrum samt tvättstuga i samma utrymme.

Tänkte se om det finns lite tips o hämta som kanske kan hjälpa i min tankegång..

Lite historia:
Hus från 1968.
Dränerat 2019 med 10cm jackodrän mm utvändigt.

Velar lite i hur jag ska gå vidare.
Har en bror som talar starkt för EPS betong men har även han som levererar betongen som säger "vanlig" betong för att det håller bättre.

Då jag har lite problem med att isolera djupare än egentligen 10cm men ev 20cm i mitten av rummet så hamnar jag lite i moment 22.

Alt 1: isolera 10cm i rummet, 20cm i mitten och sedan vattenburen golvvärme i betongen.
Alt 2: EPS betong i hela utrymmet på en bädd av makadam och sedan gjuta in golvvärme i flytspackel.

Har läst lite om omvänd fuktvandring mm och blir lite osäker på om 10cm kommer räcka. Jag inbillar mig att vi inte har fuktproblem i källaren, speciellt inte efter dräneringen. Visst efter betongbilningen så har det förekommit väta men det har ingenstans o ta vägen pga leran under huset så dräneringen gör ju vad den ska iallafall. Tror att den vätan har blivit till pga kall mark möter varm källare (ca 20grader) .

Jag vågar inte gräva för mycket då ni ser sulan i bild och den sträcker sig från sin ovankant och ner 25cm totalt.
Kan såklart gräva lite till men vågar nog inga 20cm från sulans ovankant .

Marknivån har ni 10cm under underkant fönster.
Allt görs i egen regi så gott det går och tar den tid det tar. Har nog gjort 20 ändringar redan under tiden :)
Val av ytskick o badrumsmöbler är inte klart än heller utan det löser sig nog. Vill bara ha golv igen känner jag..
 
  • Renoveringsprojekt av källare med makadam och avlägsnade golv, tomma väggar och rör i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rå källare under renovering med upptaget golv av cement och synliga avloppsrör, nära en trappa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående källarrenovering med utsatt VVS och jordgolv redo för isolering och golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källarplan med planerade badrum och tvättstuga, inklusive toalett och golvbrunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning över ett planerat badrum och tvättstuga i källare med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här skulle jag övervägt att få ner lite till så du får in isolering , bägge funkar med eps och betong , skall du lägga in någon värme ? Element rören går de att ta bort och sätta nya RIR ? Eps snabbare färdigt ställning än betong , skall ändå spackel uppepå allt sen ändå
 
Yes det ska in vattenburen golvvärme o radiatorer ska bort . Ska jag köra eps så hade jag kanske sluppit o gräva vidare.. Då kanske djup hade räckt som det är? Är ändå isåfall mellan 15-25cm betong som det är idag

Var påväg o ställa samma fråga till lev men kom inte riktigt dit .
R Rickard.lj skrev:
Här skulle jag övervägt att få ner lite till så du får in isolering , bägge funkar med eps och betong , skall du lägga in någon värme ? Element rören går de att ta bort och sätta nya RIR ? Eps snabbare färdigt ställning än betong , skall ändå spackel uppepå allt sen ändå
Yes det ska in vattenburen golvvärme o radiatorer ska bort . Ska jag köra eps så hade jag kanske sluppit o gräva vidare.. Då kanske djup hade räckt som det är? Är ändå isåfall mellan 15-25cm betong som det är idag

Var påväg o ställa samma fråga till lev men kom inte riktigt dit .
 
Vart i landet bor du?

Jag själv har påbörjat samma process och kommer spruta in 20-30 cm Isobetong nu i veckan, sen ett par cm flytspackel på det sen.

https://www.isobetong.se/floor/

Isobetong utgår från Kungsbacka, söder om Göteborg.
 
devjoachim devjoachim skrev:
Vart i landet bor du?

Jag själv har påbörjat samma process och kommer spruta in 20-30 cm Isobetong nu i veckan, sen ett par cm flytspackel på det sen.

[länk]

Isobetong utgår från Kungsbacka, söder om Göteborg.
Bor strax utanför Jönköping men har nog liknande förutsättningar med modell av betong också.



Har du nån speciell anledning till att du valt isolerande betong över "vanlig" med cellplast osv?



Mitt bekymmer är bara lera som behöver grävas ur och lite risk pga sulan som kom tidigt under väggarna . Så får nog ta ett par te helgen o gilla läget!
 
N NomNom skrev:
Bor strax utanför Jönköping men har nog liknande förutsättningar med modell av betong också.



Har du nån speciell anledning till att du valt isolerande betong över "vanlig" med cellplast osv?



Mitt bekymmer är bara lera som behöver grävas ur och lite risk pga sulan som kom tidigt under väggarna . Så får nog ta ett par te helgen o gilla läget!
Bra isolervärde, är likt isodrän om du har ISO-75, 94% är luft och inte plast, behöver inte lägga tid på att få det jämt.

Sen bor jag i Kungsbacka-ish, så väldigt tillgängligt för mig :)
 
Z
Jag grävde ur så mycket jag kunde ut min källare.
Makadam
Isodrän 10cm
Epsbetong cirka 8cm
Golvvärme
Flytspackel
Bara tätskikt i duschen.

Huset stod på plattan så jag lämnade cirka 30cm ut mot väggar och där la jag bara cirka 8cm epsbetong.

Omvändfuktvandring är ju bara aktuellt om du stänger av golvvärmen. Vi har våran på året runt.
 
Z Zharz skrev:
Jag grävde ur så mycket jag kunde ut min källare.
Makadam
Isodrän 10cm
Epsbetong cirka 8cm
Golvvärme
Flytspackel
Bara tätskikt i duschen.

Huset stod på plattan så jag lämnade cirka 30cm ut mot väggar och där la jag bara cirka 8cm epsbetong.

Omvändfuktvandring är ju bara aktuellt om du stänger av golvvärmen. Vi har våran på året runt.
Tack för er input!
Jag kan gräva ur så det är ca 15cm isolering på vissa ställen o 20 på andra , dvs typ 20 i mitten.. sulan är totalt 20cm o gjuten betong hamnar ovanpå sulan.

Dock såklart ej räknat med makadam då kommer jag på nu, det ska ju in också..

Är det inte ett problem o isolera för att sedan gjuta med eps? Tycker mig ha hört det någonstans att man ska undvika isolering under om man kör med eps.

Vår golvvärme kommer kopplas på bef jordvärme så sommartid är ju värmen i princip avstängd , kanske dock är tillräcklig temp i slingorna för o radera risken med omvänd fuktvandring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.