Hej,

Kommer att rikta om väggarna och samtidigt bygga in för ny el. 45x45 reglar kommer sättas upp runtomkring väggar och fyllas med isolering.
Misstänker att det inte idag finns någon ångspärr, de har en gång i tiden tilläggsisolerat, men utifrån. Vad jag kan se så är det plankvägg (som man ser på bilden), därefer kommer den luftspalt på 2-3 cm, vindpapp, sen ytterliggare en plankvägg. Därefter isloering (kanske ytterliggare något) och sen fasad.

Behövs ångspärr, isåfall ska jag sätta upp ångspärr direkt mot planken? Eller ska ångspärren sättas upp efter jag reglat upp och fyllt med isolering?

Renoveringsarbete i ett rum med blottlagda plankväggar och takbjälkar, synlig ytterdörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är som du beskriver sätter du ångspärren efter din nya regelvägg och isolering.
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
Om det är som du beskriver sätter du ångspärren efter din nya regelvägg och isolering.
Ta ångbroms. Ångspärr passar bäst i tak i badrum i gamla hus med kallvind ovanför, inte annars.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta ångbroms. Ångspärr passar bäst i tak i badrum i gamla hus med kallvind ovanför, inte annars.
När jag googlar på det får jag detta svaret:
"En ångbroms är mindre tät för diffusion än en ångspärr. Genom att använda en ångbroms blir konstruktionen lufttät men inte diffusionstät, vilket medför att konstruktionen kan ”andas” något. Ångbromsen lämpar sig till exempel i fritidshus eller säsongsboende där uppvärmning sker endast under delar av året."

De rekommenderar ångbroms i fritidshus och säsongsboende.
 
R r91 skrev:
När jag googlar på det får jag detta svaret:
"En ångbroms är mindre tät för diffusion än en ångspärr. Genom att använda en ångbroms blir konstruktionen lufttät men inte diffusionstät, vilket medför att konstruktionen kan ”andas” något. Ångbromsen lämpar sig till exempel i fritidshus eller säsongsboende där uppvärmning sker endast under delar av året."

De rekommenderar ångbroms i fritidshus och säsongsboende.
Ingen komplett text det där. I gamla hus använde man aldrig plast/ångspärr alls. Man brukar säga att man inte ska ändra en fungerande konstruktion. Ditt hus är gammalt och behöver inte plast.
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen komplett text det där. I gamla hus använde man aldrig plast/ångspärr alls. Man brukar säga att man inte ska ändra en fungerande konstruktion. Ditt hus är gammalt och behöver inte plast.
Köper det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.