C
Det går absolut att fixa. Men det är ganska tidskrävande = ganska dyrt om man anlitar någon.
Vi betalar 570/h + moms för timmermannen vi anlitar.
 
Sitter lite i samma sits, men vår syllar är något friskare. Det går att byta som hel syll, eller halvsulorna beroende på hur omfattande rötan är. Viktiga är att knutarna och 1m inåt är friska sa vår timmerman. Jag vet inte hur man ska tänka, byter man hela så är problemet borta i 100år tänker vi tex. Dock är timmermännen väldigt uppbokade i vår region som är Roslagen. Typ boka nu och nån har tid om 1,5-2år.
 
Jag brukar hålla på med sånt där. Låt dig aldrig luras att ersätta med gammalt timmer (gammalt timmer ät bättre än nytt säger de) eller med extrema plankstumpslappningar (nytt timmer finns inte att få och ingen kan konsten säger de) för då blir det orimligt dyrt i arbetstid och oftast också dålig kvalitet. Akta dig också för extrembyggnadsvårdare som inte godkänner att man använder motorsåg.

Vill man ha det gjort med en rimlig arbetsinsats och hyfsad kvalitet blir det oftast nytt timmer sågat på utsida och insida i mått enligt gamla väggen och inpassat uppåt och neråt enligt traditionella principer med hjälp av modern motorsåg för att minska arbetstidsåtgången utan att förändra resultatet.
Fast det blir lätt ganska många dagsverken innan det är färdigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Låt dig aldrig luras att ersätta med gammalt timmer
Varför skulle det bli dålig kvalitet och ta längre tid om man använder gammalt timmer?
 
Det Heimlaga skriver ovan. 👍

Jag kan inte timra. Jag är bevisat inkompetent inom området. Men med en elektrisk motorsåg, en skålyxa, ett stämjärn och en medhjälpare så kan till och med jag passa in nya timmerstockar mot de gamla. Det går dock löjligt långsamt.

Om TS har mer fallenhet för detta än mig så är det inte omöjligt att göra själv.
 
C cpalm skrev:
Varför skulle det bli dålig kvalitet och ta längre tid om man använder gammalt timmer?
Draget passar naturligtvis aldrig och måste täljas om helt. Då förlorar man ganska mycket stockhöjd så det blir ett oändligt pusslande för att få det gamla timret att räcka till på höjden och passa i alla riktningar. Dessutom är det ovanligt att tjockleken och andra mått stämmer. För att inte tala om alla spikar man brukar hitta i gammalt timmer.

För att få det att gå ihop med gammalt timmer blir man ofta tvingen att ta till diverse idiotiska nödlösningar och plankstumpar och uretan och annat otyg.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
För att få det att gå ihop med gammalt timmer blir man ofta tvingen att ta till diverse idiotiska nödlösningar och plankstumpar och uretan och annat otyg.
Ah, OK, jo det är klart, har man inte material i rätt dimensioner och kvalitet blir det ju inte bra vare sig man använder nytt eller gammalt timmer. Annars ser jag inga problem i sig med att återanvända gammalt timmer. I synnerhet inte när det som i mitt fall är gratis och redan finns på platsen.
 
C cpalm skrev:
Ah, OK, jo det är klart, har man inte material i rätt dimensioner och kvalitet blir det ju inte bra vare sig man använder nytt eller gammalt timmer. Annars ser jag inga problem i sig med att återanvända gammalt timmer. I synnerhet inte när det som i mitt fall är gratis och redan finns på platsen.
Ja men chansen att hitta gammalt timmer i rätt dimension är nära noll. Eftersom draget är individuellt inpassat förlorar man vanligen 4- 5 cm stockhöjd när man passar in en gammal stock som ersättning för en annan gammal stock. För att man måste tälja om draget så det passar ihop med stocken som det skall ligga emot.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Sen måste man ju inte tänka "modernt" heller............hur länge har det sett ut sådär? Det kanske har varit dåligt i 40 år och mer kanske.......Många som köper äldre hus förfasar sig direkt i dylika skador och man måste bara fixa det för annars ramlar det ihop direkt........Riktigt så är det ju inte många ggr. Man får ju ställa allt i relation till varann också.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vad timmermannen/snickaren ska ha för hela jobbet är självfallet en förhandlingsförfråga. En bekant till oss tog helt enkelt kontakt med en bonde/skogsägare som hade avverkat massa skog och frågade honom om han kunde få köpa lite osågad timmer eftersom det ligger ett sågverk en bit från hans fastighet. Jag tror han halverade kostaden för virket på detta sättet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag tror han halverade kostaden för virket på detta sättet.
Jo, och så är det ju alltid extra kul att använda lokalt material också.
Men i ärlighetens namn är materialkostnaden för en sån där reparation en spottstyver i sammanhanget. Eller ska vara iallafall. Jag betalade senast 300 kr/löpmeter + moms för grovtimmer sågat på två sidor.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Vad timmermannen/snickaren ska ha för hela jobbet är självfallet en förhandlingsförfråga. En bekant till oss tog helt enkelt kontakt med en bonde/skogsägare som hade avverkat massa skog och frågade honom om han kunde få köpa lite osågad timmer eftersom det ligger ett sågverk en bit från hans fastighet. Jag tror han halverade kostaden för virket på detta sättet.
Att köpa stockar i rätt grovlek på rot och kapa till rätt längder med litet övermått enligt timmermannens anvisningar och såga den på två sidor till strax över gamla väggtjockleken är absolut den bästa vägen att gå.
Dels är sådant virke billigt och dels får man timmer som redan från början är måttanpassat för sin plats. På det sparar man lätt 30-50% av timmermannens arbetstid på projektet. Man kan spara 70-80% av timmermansarbetstiden jämfört med att använda gammalt timmer.
Två stora inbesparingar på en gång. Billigt timmer och mindre arbetstid. Hela projektet blir billigare och timmermannen kan ta betalt som går att leva av utan att det svider i kundens plånbok.

Skall man ha virke på lager färdigsågat på spekulation blir det ofta hutlöst mycket spill. Eftersom det är omöjligt att veta vilka längder och diametrar och tjocklekar som man borde ha för projekt som man inte kände till när man högg i skogen och när man sågade timret till block så tvingas man ofta börja från virke som är onödigt långt eller onödigt grovt för att det är vad man råkade ha i lager. Då blir det lätt 30-40% spill på löpmetrarna plus tiotals onödiga arbetstimmar som går åt när timret inte riktigt passar. Eller så blir det en massa skarv och tyvärr tar det nästan lika länge att passa in en kort stock som en lång så med ett skarv på mitten kan arbetstidsåtgången gå upp 30- 40% jämfört med om man har oskarvat virke i rätt längd.

Tyvärr är det mycket vanligt att kunder kräver att arbetet skall göras på sådant sätt att tidsåtgången ökar maximalt
-Du får inte ta loss yttersta plankan ur golvet för att komma åt.
-Du måste använda virket som redan finns även om det är olämpliga dimensioner
-Du får inte lyfta stocken på plats med traktor för den lämnar spår i gräsmattan.
-Lyft inte huset för vi har just spacklat och målat på övervåningen så den delen skulle vara färdig innan vi tar itu med timret.
....och så vidare...... tills det är dags att betala och då är timmermannen för dyr......
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att man bör byta syllen innan man gör några andra renoveringar. Då kan man lyfta i huset utan att skada de nya tapeterna.

Frisk syll och tätt tak. Sedan kan man börja med annat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.