Tänkte fixa upp växthuset som har flagnad färg. Virket i sig är inte gammalt men har fått grå yta. Behöver jag slipa ner till fint virke eller hur ska jag tänka? Tänkte köra plastfärg som innan men funderade på om jag ska skrapa allt och köra slamfärg och därmed ha kvar det grånade eller om det är dumt..

Jag har också en gammal dörr till växthuset som verkligen består av gammalt trä. Är utan färg i dagsläget och grått, torrt och på sina ställen lite sprött. Behöver jag byta ut trädetaljer, lister etc på dörren eller funkar det att putsa lite och måla..? Jag är glad om det håller i några år och inte jättesugen på att göra väldigt mycket jobb med detta.
 
wildeside
Hur som så bör du slipa/borsta bort det grånade trät
 
wildeside wildeside skrev:
Hur som så bör du slipa/borsta bort det grånade trät
Så om dörren består helt av riktigt gammalt virke rakt igenom så bör hela kasseras? Jag misstänker att det kan vara så nämligen. Går det inte att måla med någon sorts färg som ger den några år till?
 
Vad du än gör, så måla inte med platsfäg, bara skit, det andas inte, oavsett vad tillverkaren säger. alla tillverkare säger att våran färg är bäst, men alla har den billigaste tillverkningen som går att åstadkomma. Nu kanske den är lite bättre innan dom första kom, som var en katastrof. Det ska vara en färg som andas och int stänga in väta/fukt. Bara att tänka på det som målades förr i tiden och håller än i dag.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Det går alltid att som vi säger pensel renovera för att skjuta på den oundvikliga renoveringen. Är dörren solit trä så är det väl bara att dra av det värsta o pensla på lite färg så lär den hålla längre tid än en nyinköpt dörr. Kvaliten på dom flesta dörrar som säljs idag är skrämmande dålig.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad du än gör, så måla inte med platsfäg, bara skit, det andas inte, oavsett vad tillverkaren säger. alla tillverkare säger att våran färg är bäst, men alla har den billigaste tillverkningen som går att åstadkomma. Nu kanske den är lite bättre innan dom första kom, som var en katastrof. Det ska vara en färg som andas och int stänga in väta/fukt. Bara att tänka på det som målades förr i tiden och håller än i dag.
Men vad ska jag måla med då? Jag har akrylatfärg, det är ju plast..? Bör jag ha slamfärg istället? Och insidan av växthuset andas ju, där är det omålat.

Jag funderar nu på om det kan vara så att växthuset är byggt med tryckt virke som nu blivit grått på utsidan. Sådant virke "får" väl vara grått utan att vara dåligt och behöva slipas ner? Insidan av växthuset har fin färg än. Det är några år gammalt bara.
 
Linoljefärg?
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Jag föredrar faluvapens fasadfärg som jag har målat alla mina byggnader med, men linoljefärg är nog ett bra val det med.
 
L LiAl01 skrev:
Men vad ska jag måla med då? Jag har akrylatfärg, det är ju plast..? Bör jag ha slamfärg istället? Och insidan av växthuset andas ju, där är det omålat.

Jag funderar nu på om det kan vara så att växthuset är byggt med tryckt virke som nu blivit grått på utsidan. Sådant virke "får" väl vara grått utan att vara dåligt och behöva slipas ner? Insidan av växthuset har fin färg än. Det är några år gammalt bara.
Akrylat i all ära, dom första som kom, var katasrof med och var mycket plast i , täta som tusan. Hur dom blandar i dag är en hemlighet, men mindre plast är det i dom. Sen det med att du tror är tryckt virke, tryckt när vind/väta/sol kommer åt så blir dom med en grå yta och övergår till brunsvart på med åren. Prova lite lätt med en stålborste och se att dom antar en annan kulör. Är det bara virke och ingen isolering på insidan så andas dom där och ingen större fara med akrylaten. Bara tänk på att inte måla med starkt solljus på, det blir att gå runt i skuggan och måla, färgen ska hinna bli minst dammtorr innan solen kommer på. Det blir lätt blåsor i färgen om det är för varmt med direktsol. Gärna om du har tid, så spä ut färgen och måla ett första lager, så det tränger in i virket och en sväng till när det torkat med nästan utspädd färg, täckning finns då under.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
L LiAl01 skrev:
Tänkte fixa upp växthuset som har flagnad färg. Virket i sig är inte gammalt men har fått grå yta. Behöver jag slipa ner till fint virke eller hur ska jag tänka? Tänkte köra plastfärg som innan men funderade på om jag ska skrapa allt och köra slamfärg och därmed ha kvar det grånade eller om det är dumt..

Jag har också en gammal dörr till växthuset som verkligen består av gammalt trä. Är utan färg i dagsläget och grått, torrt och på sina ställen lite sprött. Behöver jag byta ut trädetaljer, lister etc på dörren eller funkar det att putsa lite och måla..? Jag är glad om det håller i några år och inte jättesugen på att göra väldigt mycket jobb med detta.
Jag ser det mer och mer som att färg på trä inte förlänger dess hållbarhet, oftast är det tvärtom. Omålat trä håller länge om det inte står i jord och kan torka efter regn. Färg har man om man vill offra bekvämlighet och träets hållbarhet för dess utseende. Någon olja som fettar in skulle jag föreslå. Då kan du också enkelt behandla igen utan att behöva skrapa osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Flera frågor i denna tråd.

Grånat virke, bara borst bort det lösa med stålborste eller liknande.

Sen när det gäller ”plastfärg” antar jag att det är akrylat. Skulle gärna själv få mig en lektion i vad vattenbaserad alkydfärg mm är. Men är ju få nybyggda hus som målas med linoljefärg eller slamfärg (läs sen 20 år+). Kan väl inte vara så att lila dess hus måste renskrapas?
 
Larsa Larsa skrev:
Flera frågor i denna tråd.

Grånat virke, bara borst bort det lösa med stålborste eller liknande.

Sen när det gäller ”plastfärg” antar jag att det är akrylat. Skulle gärna själv få mig en lektion i vad vattenbaserad alkydfärg mm är. Men är ju få nybyggda hus som målas med linoljefärg eller slamfärg (läs sen 20 år+). Kan väl inte vara så att lila dess hus måste renskrapas?
Det är mååånga år sedan som det byggdes ett område i småland om jag mins rätt på plats. Alla hus målades med dåtidens plastfärg som skulle vara så bra, ingen väta in på trät. Det är ju normalt att måla om en sväng efter kanske 5 - 6 år på nya hus ( iaf då ) En dom reste en stege mot gavelspetsen högst upp och kättrade upp, vid högsta pinnen så brakade stegen rakt igenom, allt som vette mot vinsdelen var totalt ruttet, Nu var det inga luckor så det gick att komma upp och inspektera. Det var flera som hade samma problem, men inte alla i området. Vad det berodde på, vet jag inte, då det liksom tystades ner lite. Kan vara något med ventilaton i kallvinden eller annat, det surrades lite om att färgen var för tätt och inte släppte ut någon fukt. Men hela gavelspetsar och lite till fick bytas och vem som fick stå för kostnaderna vet jag inte heller.
Någon sanning finns säkert i det med färgen, som då innehöll mycket plast.
 
Ja det är en jäkla djungel. Vårt sommarhus målades om i början på 80-talet med ”plastfärg”. Men följden blev mest att sidan mot havet började släppa efter antal år, och det var färgen under som släppte från trät. En annan sida som är väldigt solutsatt mådde inte heller bra. Mycket skrapa under åren men nu byter jag panelen på dom sidorna….
En sida som alltid är i skugga mår bra, men vi har ju målat under åren.

Nu blir det vattenbaserad alkad på nya panelen, för att få ihop med övriga sidor. Men vattenbaserad olja känns ju helknasigt….
 
Utifrån min erfarenhet, och uppskattning av gamla hus utseende, så går plastfärg fetbort. I synnerhet utomhus.
Min uppfattning om skillnad på plastfärg idag vs igår är att man lärde sig att trä måste grundas med olja innan man slaskar på plast. Det är hela och enda (väsentliga) skillnaden.

För mig finns det typ 4 olika färger att använda utomhus:
1) Slamfärg
2) Trätjära (med eller utan pigment)
3) Roslagsmahogny
4) Linoljefärg

Dessa färger håller och skyddar trä, behöver inte skrapas vid ommålning/bättring, är billiga och hälso-/miljövänliga, (dvs trevliga för mig att hantera och naturen kan hantera nedbrytningen av ev spill). De är användarvänliga, dvs inga färgsystem med olika grundoljor, grundfärger, toppfärger och kompatibilitetsproblem som man måste följa, bara att slaska på.
Däremot kan man inte byta färgtyp mellan dessa gamla beprövade färger, men varför skulle man vilja göra det?

Grånat trä är ett mysterium. Kan inte se varför det skulle vara ngn skillnad att måla på det resp ny träyta, men erfarenhetsmässigt har jag en stark misstanke om att ingen färg fäster bra och hållbart på det.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Grånat trä är ett mysterium. Kan inte se varför det skulle vara ngn skillnad att måla på det resp ny träyta, men erfarenhetsmässigt har jag en stark misstanke om att ingen färg fäster bra och hållbart på det.
Jag tänker att en utblandad linoljefärg kan fästa utmärkt. Det grånade, lite mer porösa virket ger utmärkta platser för oljan att greppa en bit in. När den sedan härdar blir den närmast en komposit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.