Hej!

Vi har precis köpt ett gammalt torp med ett tak som måste bytas. Taket består av enkupiga tegelpannor som ligger direkt på ganska kraftiga brädor som ligger om lott från nock ned till takfot och inte längs med taket. Dessa brädor vilar i sin tur på längsgående timmerstockar. Torpet har alltså inga takstolar.

Gammalt tegeltak under renovering med synliga träbrädor och takläkter.
(Inte vårt tak men konstruktionen är samma)

Våran plan är att byta ut alla murkna brädor, (ev) spika på oljehärdad board, strö- och bärläkt och sedan att lägga tillbaka våra gamla tegelpannor. Frågan är bara hur. Eftersom jag är nybörjare inom tak- och torprenovering har jag funderat helt fritt kring några alternativ hur jag bäst fixar till taket.

Alternativ 1a: Bara byta de dåliga brädorna, spika på strö- och bärläkt och lägga tillbaka pannorna. Precis som taket är just nu alltså.
Alternativ 1b: Som första alternativet fast med oljehärdad board. Har läst lite att vissa tycker att oljehärdad board är en jättebra uppgradering på dessa typer av tak medans andra säger att utan board är bätte.

Aternativ 2:
Ta bort varannan bräda av det gamla taket för at sedan spika råspont längs med huset. Sedan spika på oljehärdad board, strö- och bärläkt och sedan lägga tillbaka tegelpannorna. Är detta ens ett alternativ då huset inte har några takstolar att spika i?

Aternativ 3a: Ta bort alla plankor från den gamla taket och spika råspont fast stående. Återigen vet inte heller om detta ens är något en bör göra?

Tacksam för tips!
 
  • Gilla
elnovisen88
  • Laddar…
Nu är ju denna tråden rätt gammal, men vilken lösning gick ni på står inför ett liknande byte…
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.