Vi har en ca 100 kvm grävd damm med betongplattor i botten och en bit upp på sidorna. Vattentillrinning kommer från en naturlig bäck från en skogshöjd. Vi brukar tömma dammen med några års mellanrum och högtrycksspola den, men nu var det nog 10 år sedan sist, och botten bestod av ett tjockt lager dy/lera. Vi har också ett stort bestånd av röda näckrosor och lite fisk till katten, liksom kräftor som förökat sig ordentligt. Efter att ha slitit med att hinka upp säkert 1-2 kbm dy, så undrar jag om det är någon som kan rekommendera en pump, slampump antar jag, som klarar av att suga upp leran, som skulle underlätta arbetet. Ett par tre tusen kan jag tänka mig, men inte mer än så.
 
Med en damm och fisk, kräftor och näckrosor kanske salamander med så får du inte gräva bort all slammen i botten. Det tillhör tillväxten för maten till innevånarna du har där. Måste finnas något som det kan växa i. Det går att indela dammen i sektioner och gräva ur kanske någon decimeter ett år och ta en liten bit näsa år. Gör du som tidigare, tömmer och spolar så finns igen ätbart kvar i dammen. Så var väldigt varsam och försiktig med en damm som kommit in i naturens kretslopp.
 
J jonaserik skrev:
Med en damm och fisk, kräftor och näckrosor kanske salamander med så får du inte gräva bort all slammen i botten. Det tillhör tillväxten för maten till innevånarna du har där. Måste finnas något som det kan växa i. Det går att indela dammen i sektioner och gräva ur kanske någon decimeter ett år och ta en liten bit näsa år. Gör du som tidigare, tömmer och spolar så finns igen ätbart kvar i dammen. Så var väldigt varsam och försiktig med en damm som kommit in i naturens kretslopp.
Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.