Har installerat en Gardena sileno city 250 och den har ibland problem att hitta hem till laddstationen.
I den bifogade videon så har den redan försökt i ett par minuter innan videon börjar.
Den har problem även under videon men hittar hem till slut.

Någon som har en förklaring till beteendet?
 
Redigerat:
  • Gilla
MRundkvist
  • Laddar…
När hemgångsfasen har inletts (klippaggregatet avstängt) så ska klipparen direkt stanna när den passerar över guidekabeln och därefter ställa in körriktningen mot laddstationen.

Har du observerat att klipparen inte stannar över guiden vid påbörjad sökning/hemgång?
 
Den stannar vid guidekabeln och börjar parkeringen.
I videon kan du se att den följer guidekabeln ett tag men mitt i allt så avbryter den och gör något annat som jag inte kan förklara för att senare hitta guidekabeln närmare laddstationen och till slut lyckas parkera.

Guidekabeln är lagd rakt ut från laddstationen hela vägen.
 
Har du följt inst.anvisningarna med avseende på avstånd till beg.kablarna etc?
Dessa problem är ofta/alltid inst.relaterade.

Någon video syns ej.
 
Enligt instruktionen så ska det vara 30cm mellan guide och begränsingskabel och där finns det marginal.

Försökte ladda upp videon igen, den kommer till 100% men sen syns den ändå inte när jag trycker spara. Ska se om jag kan lösa det.
 
Sker detta på eller vid ett specifikt område?
 
Har än så länge bara kört den ett par dagar och det är först igår och idag som den strular. Det är ungefär vid samma område då den stannar mitt under hemkörningen "och gör annat".

Nu ska videon vara upplagd.
 
S sidd skrev:
Har än så länge bara kört den ett par dagar och det är först igår och idag som den strular. Det är ungefär vid samma område då den stannar mitt under hemkörningen "och gör annat".

Nu ska videon vara upplagd.
Det ser ut som den kör i någon grop eller ojämnhet när körningen avbryts.
 
Ja det är ju inte den jämnaste mattan man har och det finns gott om sådan gropar...

I första försöket i videon så avbryts körningen efter en grop men på andra försöket så verkar den komma förbi samma grop men avbryter senare istället, även då efter en liten grop.

Har du sett detta beteende innan eller det är bara än så länge en iaktagelse?

Ska försöka fylla på med sand/jord just här och se om det blir bättre.
 
E etompau skrev:
Sker detta på eller vid ett specifikt område?
S sidd skrev:
Har installerat en Gardena sileno city 250 och den har ibland problem att hitta hem till laddstationen.
I den bifogade videon så har den redan försökt i ett par minuter innan videon börjar.
Den har problem även under videon men hittar hem till slut.

Någon som har en förklaring till beteendet?
Skulle gissa på att det ändå är för tätt mellan begränsningskabel och guidekabel. Dra om guidekabeln och sväng samtigt den lite bort från begränsningskabeln.
 
M Max R70 skrev:
Skulle gissa på att det ändå är för tätt mellan begränsningskabel och guidekabel. Dra om guidekabeln och sväng samtigt den lite bort från begränsningskabeln.

Jag har mer än 50cm mellan kablarna.
Skulle bli ganska besviken på Gardenas instruktioner om det verkligen är detta som strular, men kanske inte så värst förvånad ändå.

Får återkomma i ämnet.
 
Spontant ser installationen riktigt ut. Gräsmattan ska inte utgöra något problem som den ser ut på videon.

Ser du samma beteende vid klippstart, utgång från laddare och körning längs guiden?

Testa att (om)kalibrera guiden.

Instruktioner för omkalibrering av guide med menyval och knapptryckningar.
 
Redigerat:
Gjorde en omkalibrering och passade också på att uppdatera mjukvaran.

Den hittade hem på första försöket.
Får fortsätta monitorera det.

Tack för snabba svaren här.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Är det så att den endast hittar hem via guidekabeln? Vet att HQ också hittar hem via direktsignal från laddstation och/eller via begränsningskabel.
 
M mjan103 skrev:
Är det så att den endast hittar hem via guidekabeln? Vet att HQ också hittar hem via direktsignal från laddstation och/eller via begränsningskabel.
Gardena:n går enbart hem via guidekabeln, ej längs begränsningskabel eller signal från laddstationen.
 
  • Gilla
mjan103
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.