Så här är kommande tomt planerad att bli:
Översiktsritning av en tomt med dimensioner för planerat garage, hus och utekök med angivna avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om man kan gjuta plattan för utekök efter att garage och hus är klara, eller om man ska gjuta den först? Hur långt ifrån själva platsen för gjutningen kan man ha en betongbil?

Plattan för uteköket skulle man eventuellt i ett senare skede kunna använda som en grund till ett attefallshus, men det är en annan historia. Min fråga här är bara om det blir ett himla mek att gjuta den efter övriga byggnader är på plats?
 
S
Måste du ha en betongplatta till uteköket? Räcker det inte med ett trädäck?

Sen tycker jag det verkar opraktiskt att ha uteköket så långt bort från huset. Blir det inte en massa spring med alla saker?

Om du måste ha en betongplatta där så skulle jag gjuta den i samband med att husgrunden och garagegrunden gjuts. Blir ju väldigt mycket billigare att göra allt samtidigt.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
O
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så här är kommande tomt planerad att bli:
[bild]
Frågan är om man kan gjuta plattan för utekök efter att garage och hus är klara, eller om man ska gjuta den först? Hur långt ifrån själva platsen för gjutningen kan man ha en betongbil?

Plattan för uteköket skulle man eventuellt i ett senare skede kunna använda som en grund till ett attefallshus, men det är en annan historia. Min fråga här är bara om det blir ett himla mek att gjuta den efter övriga byggnader är på plats?
Jag hade väntat med att gjuta för utekök. För jag tror du kommer ångra dig med den placeringen du har valt.
 
B
Vi har bytt plats 3 gånger där vi lagar mat på tomten. Jag hade inte gjort en platta för det direkt innan inflytt.

Dessutom lär ju plattan till ett attefallshus vara isolerad och innehålla vatten/avlopp/el rör? Känns som ett lite annat projekt...
 
B BSOD skrev:
Vi har bytt plats 3 gånger där vi lagar mat på tomten. Jag hade inte gjort en platta för det direkt innan inflytt.

Dessutom lär ju plattan till ett attefallshus vara isolerad och innehålla vatten/avlopp/el rör? Känns som ett lite annat projekt...
Haha, precis! Fast man får ju inte gjuta platta för Attefallare innan huvudbyggnaden är klar, så därför gjuter vi en isolerad fin platta för ett utekök 😉 Men det är frågan hur stor vinsten är, i stället för att avvakta med denna platta till senare, går det ens att få till den med tanke på hus och garage i vägen?
 
Brukar alltid gå att lösa med pumpbil. Dyrare men i sammanhanget kan några tusen extra för att göra det i rätt ordning kanske vara välmotiverat
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
J
Du sparar en liten slant på att gjuta allt samtidigt, men inga enorma summor. Vet du planlösning för attefallaren så att du kan få in alla rör på rätt plats? Annars hade jag avvaktat. Beror även på när i tid du tänkte bygga den?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Brukar alltid gå att lösa med pumpbil. Dyrare men i sammanhanget kan några tusen extra för att göra det i rätt ordning kanske vara välmotiverat
Tack! Är det några 1000-lappar extra är det värt att vänta. Kommer man upp i kanske 20 tkr eller så är valet annorlunda. Huvudsaken är att det går, och det tolkar jag som att det gör då 👌
 
J jalmars skrev:
Du sparar en liten slant på att gjuta allt samtidigt, men inga enorma summor. Vet du planlösning för attefallaren så att du kan få in alla rör på rätt plats? Annars hade jag avvaktat. Beror även på när i tid du tänkte bygga den?
Jo, om jag ska gjuta "uteköket" så måste jag ju bestämma Attefallaren i detalj redan innan, och det är en nackdel då det blir lite forserat. Allt blir byggt under vintern så blir i så fall Attefallaren på sommaren sedan. Så är det endast en liten slant, så är det värt att vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.