När vi flyttade in i vårt hus förra året så beställde vi fiber eftersom det saknades.
Jag grävde upp för hand från tomtgränsen till huset. Dom kom och kopplade in det och fyllde igen och jag hann aldrig se hur själva kopplingen såg ut från gatan och in till huset.
Nu när vi skulle bredda uppfarten grävde jag lite försiktig fram den (den röda i bild) och såg att den verkar ligga lös utan någon skyddsslang, ska det verkligen se ut så?

En nyligen uppgrävd grusuppfart med en synlig röd fiberkabel utan skyddsslang i en grävd ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ser det ut hemma hos oss också, fast med ett nät ovanpå. Ligger bara 20cm bned.
 
Njingan Njingan skrev:
Så ser det ut hemma hos oss också, fast med ett nät ovanpå. Ligger bara 20cm bned.
Ah jag grävde ner och la min på 50 cm. Men precis i anslutningen är det ganska grunt ja
 
  • Gilla
Grönsaker
  • Laddar…
Bör ligga ett markeringsband 10 cm ovanför fiberslangen/ducten.
Ducten läggs fritt i mark utan något annat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Som tidigare skrivits så är det rätt utfört, förutom att ett markeringsband saknas.
Det bästa är om markeringsbandet även innehåller en metalltråd, så att man kan söka efter det vid behov.
Försök att dokumentera fiberförläggningen så noggrannt som möjligt, man glömmer fort.
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
Hej,

Jag hade, som många andra säger, sagt nej att dra över min tomt och istället förordat alternativ utanför tomten.

Jag har fiber och inte långt efter installationen skulle vi dränera om runt huset. Jag sade till grävgubbarna exakt var fibern låg samt hur djupt (50 cm). Trots detta lyckades de ändå någon dag senare gräva av kabeln. I vårt fall tog företagets försäkringsbolag detta, men vad jag minns, så var det svindyrt att dra om.

Om du råkar skada hans kabel på din tomt i framtiden lär han kräva att du ska stå för lagningen, vilken riskerar att bli en svindyr historia! Använd detta som skäl till ditt nej. Tror han förstår.

/Martin
 
E eztoril skrev:
Hej,

Jag hade, som många andra säger, sagt nej att dra över min tomt och istället förordat alternativ utanför tomten.

Jag har fiber och inte långt efter installationen skulle vi dränera om runt huset. Jag sade till grävgubbarna exakt var fibern låg samt hur djupt (50 cm). Trots detta lyckades de ändå någon dag senare gräva av kabeln. I vårt fall tog företagets försäkringsbolag detta, men vad jag minns, så var det svindyrt att dra om.

Om du råkar skada hans kabel på din tomt i framtiden lär han kräva att du ska stå för lagningen, vilken riskerar att bli en svindyr historia! Använd detta som skäl till ditt nej. Tror han förstår.

/Martin
Du svarar nog i fel tråd
 
Det som syns på bilden är skyddsslangen, inte fibern.
 
Y YuGi skrev:
Du svarar nog i fel tråd
Oj förlåt. 😥
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.