Hej,

Vid renovering av kök funderar jag på bästa planlösningen. Tanken är att köpa stommar från ikea och sedan en stenskiva från annan leverantör. Min ursprungstanke var att placera disko i ena ändan och spishäll och ugn i andra ändan. Men efter att ha pratat med köksplanerare på Ikea så har jag förstått att man kan inte ha en "utskärning" i stenskiva för nära kanten - listen behöver vara minst ca 10 cm för att det inte ska vara för stor risk att den går av -absolut rimligt.

Jag behöver också ta hänsyn till vattenledningarna, jag har förstått det som att kopplingar på vattenledningar behöver vara i ett diskskåp (??). Om jag vill ha disko längst ut mot vänster behöver jag dra om vattenledningarna


Tar tacksamt emot era reflektioner gällande vilken planlösning ni hade valt.
 
  • 3D-skiss av en kökslayout med diskbänk, spis och diskmaskin samt noteringar om ändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett kök med diskho, diskmaskin och kombinerad ugn/mikrovågsugn, märkt 'Alt 2'. Notering om omplacering av vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2024-05-05 kl. 11.17.11.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av kökslayout med märkning för diskmaskin och vattenledningar, ingen mikrovågsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Med så litet kök är det antagligen bättre med en smal diskmaskin för annars kommer det bli tomt i köksskåpen innan diskmaskinen är fylld.

Kopplingar på vattenledningar ska väl vara synliga och det ska vara tätt material (plastskydd) under dem. Hur långt från sidoväggen kommer de ut?

Det är onödigt med 120 cm bänkyta mellan diskhon och hällen i ett sånt litet kök, det är ett avstånd som passar i ett stort kök avsett för matlagning till en stor familj. Det bör dock inte vara mindre än 80 cm heller.

En annan anledning till att man helst inte vill ha hällen i ett hörn är att det blir svårt att använda de högra zonerna eftersom man inte har någonstans att göra av kastrullhandtagen, dvs. man vill kunna vrida handtagen så att de pekar ut från hällen.

Av motsv. anledning är det bra att inte ha diskhon i ett hörn. När den är i hörnet är det risk för att man slår i väggen med det man diskar.

Kombiugnar är en kompromiss och jag tycker inte att de är lika bra som vanlig ugn och mikro. En fristående mikro kan placeras någon annanstans. Om det är en köksö som syns på vissa bilder så kan en mikro ställas på en hylla i ett av köksöskåpen.
 
  • Gilla
SnickarCissi
  • Laddar…
En kombiugn är mindre och dyrare än en vanlig ugn, men när vi hade en (köpte den för 15 år sedan, en Siemens) använde vi ofta funktionen att kombinera mikro med varmluft. Det var många rätter som gick att laga till på det sättet, och vi sparade mycket tid. Vi hade inte plats för både ugn och mikro i vårt lilla kök, så där kanske du har andra förutsättningar. Vi hade också en 45 cm bred diskmaskin. Det fungerade utmärkt, två personers disk under två dagar fick plats. Dock trist att betala mer än för en 60.
 
En till sak. Vi har i vårt nuvarande kök en fläkt liknande din. Det var inte vi som valde den och den är ruskigt irriterande och opraktisk. När vi gör om köket åker den ut direkt, för att ersättas med en fläkt inbyggd i ett köksskåp. Man får lite mer förvaring och framför allt slipper man göra rent kåpan varje vecka. Om du ändå vill ha skulle jag starkt rekommendera att du inte tar en i metall. Allt syns… Och om man är kort som jag riskerar man att köra huvudet i den när man använder arbetsbänken bredvid spisen.
 
  • Gilla
SnickarCissi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med så litet kök är det antagligen bättre med en smal diskmaskin för annars kommer det bli tomt i köksskåpen innan diskmaskinen är fylld.

Kopplingar på vattenledningar ska väl vara synliga och det ska vara tätt material (plastskydd) under dem. Hur långt från sidoväggen kommer de ut?

Det är onödigt med 120 cm bänkyta mellan diskhon och hällen i ett sånt litet kök, det är ett avstånd som passar i ett stort kök avsett för matlagning till en stor familj. Det bör dock inte vara mindre än 80 cm heller.

En annan anledning till att man helst inte vill ha hällen i ett hörn är att det blir svårt att använda de högra zonerna eftersom man inte har någonstans att göra av kastrullhandtagen, dvs. man vill kunna vrida handtagen så att de pekar ut från hällen.

Av motsv. anledning är det bra att inte ha diskhon i ett hörn. När den är i hörnet är det risk för att man slår i väggen med det man diskar.

Kombiugnar är en kompromiss och jag tycker inte att de är lika bra som vanlig ugn och mikro. En fristående mikro kan placeras någon annanstans. Om det är en köksö som syns på vissa bilder så kan en mikro ställas på en hylla i ett av köksöskåpen.
Tusen tack för ditt svar! 🙏🏻 avlopp och vatten kommer upp 110 cm från väggen jag har ugnen mot i bilderna. Jag tror också att det egentligen är mer praktiskt för mig med en 45 disk. Det är något som gör att jag hellre vill ha en 60, kan inte riktigt sätta fingret på vad. Tror det är för att det är mer standard och att jag helst skulle vilja ha 4st 60 enheter..
 
  • Avloppsrör vid vägg mätt med tumstock, visar 110 cm avstånd för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
110 cm från högerväggen innebär väl att avloppsröret kommer upp till höger om diskbänksskåpet även i de alternativen där du har skrivit att nuvarande vattenledningar är ok?
Ikea har så låga socklar att det är svårt att dra avloppsröret under en skåpstomme.

Har du tagit hänsyn till att dörrfodret går utanpå väggen och då brukar det inte gå att ha diskmaskin eller lådor intill väggen utan passbit emellan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
110 cm från högerväggen innebär väl att avloppsröret kommer upp till höger om diskbänksskåpet även i de alternativen där du har skrivit att nuvarande vattenledningar är ok?
Ikea har så låga socklar att det är svårt att dra avloppsröret under en skåpstomme.

Har du tagit hänsyn till att dörrfodret går utanpå väggen och då brukar det inte gå att ha diskmaskin eller lådor intill väggen utan passbit emellan.
Vattnet kommer upp där men rören är dragna så att de är i den tredje enheten, så var köket tidigare.

På ena sidan är det ett dörrfoder, på andra sidan inte. Det totala längden på den väggen är 242cm
 
  • Renoveringsprojekt av kök med synliga rör, eluttag och ett demonterat köksskåp, vid en 242cm lång vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vattenrören går ju att dra mer till vänster genom att dra dem längs golvet och ha kopplingarna just över diskbänksskåpets botten så jag är mer fundersam över avloppsröret eftersom det är så tjockt.

Om jag låter bli att ta hänsyn till avloppsröret så skulle det kunna vara så här från vänster:
20 cm skåp
60 cm diskbänksskåp
45 cm diskmaskin
40 cm skåp
60 cm häll
17 cm öppet fack för bricka och skärbrädor, egentillverkat

Du får lite yta även längs ytterkanterna för diskmedel, tvålpump, olivolja, pepparkvarn etc. så att arbetsytan kan hållas fri och är tillräckligt stor.

Sen vet jag inte om Ikeas 20 cm breda utdragsskåp är något att ha.

Kolla med stenskiveleverantören vad just de kräver för minsta avstånd bred en utskärning.
 
  • Gilla
SnickarCissi
  • Laddar…
S Ceciliama skrev:
Tusen tack för ditt svar! 🙏🏻 avlopp och vatten kommer upp 110 cm från väggen jag har ugnen mot i bilderna. Jag tror också att det egentligen är mer praktiskt för mig med en 45 disk. Det är något som gör att jag hellre vill ha en 60, kan inte riktigt sätta fingret på vad. Tror det är för att det är mer standard och att jag helst skulle vilja ha 4st 60 enheter..
Jag köpte en 45 disk och ångrar det. Dels kostar dom lika mkt eller mer men framförallt upplever jag det svårar att”lasta” smart.. En ugnsform och några skålar sen är det fullt. Används bara flata tallrikar o bestick så fine men ska du bjuda på dessert också så kör det ihop sig med bunkar osv..😆
 
  • Gilla
SnickarCissi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.