???
Jag ska inreda vinden på vårt nybyggda hus.
Nu funderar jag på om det är nödvändigt med en ventilationshuv mitt på taket, för att få tillräckligt luftflöde på kallvinden. Det sitter två ventiler i vardera gavelspets. Taket är 38° och utrymmet mellan isoleringen och taknocken är ca 60cm. Vid snedtaket gör jag en luftspalt på ca 5cm.

I instruktionerna från Älvsbyhus står det:
"Om huset står på ett för vind skyddat läge eller om du vill gardera dig för ev. framtida vargavinter kan du med fördel komplettera utsugningen genom gavelspetsventilerna med en ventilationshuv placerad mitt på huset i nock."

Nån som har nåt bra att komma med.

Huset är inte mer än normalt skyddat för vinden.
 
Frågan kanske var lite luddig, men den gick ut på ventilationshuvens vara eller inte vara.

MVH Stefan
 
OK, då skulle jag avvakta med att installera extra ventilation. Inspektera vindsutrymmet med jämna mellanrum och se vad som händer. Det är inte säkert du behöver mer ventilation eftersom utrymmet är så litet.
 
hmmmm köp en takhuv.....
mät ytan på springorna i takfot och jämför med arean på gavelspetsventilerna..... dom är nog små.....
Jag har dubbla ventiler i nock.... det kanske kan va ett alternativ....
Bor du långt norrut??
om det börjar isa droppa o bli istappar ska du direkt köpa dig en vindsventilator...
med missflyt kan det bli för fuktigt på vindan oxå...
Ett nybyggt hus ska iofs vara så välisolerat och diffusionstätt så några problem bör det inte bli.... jag skulle ändå fixa det direkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.