Jag har spackel i hink kvar för våtrum. Kan jag använda det i hallen?
Det jag tänker på är att.... blir strukturen annorlunda? Jag har använt hinken i badrummet och målat med färg för badrum vilket givetvis inte är samma färg för vägg utan risk för vattenplaning...

Jag fattar givetvis att VÅTRUM är tätt medans MEDIUM är sisådär med den saken.
På bilden är det Beckers röda och blåa som avses och dom är ju faktiskt skamligt billiga... Men jag vet inte om en hink till räcker... så vill ändå ställa frågan!

Tre hinkar med spackel för byggprojekt inomhus, inklusive ett våtrumsspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackel som spackel, det är bara vad det används i för utrymmen, våt för bad och går bra att ha på andra ställen med.
 
Våtrumsspackel har (oftast) fördelen att det krymper mindre vid torkning, vilket gör det lättare att spackla med.

Det är ju dock mycket dyrare. Notera att den blå hinken är 3 L, jmf med 10 för den röda, så cirka 3ggr dyrare per liter.
 
Nu har TS spackel kvar och det går bra att komplitera med ett billigare om det inte räcker.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för svar! Jag noterade inte att det var olika mängd...! Ja, man är lite stressad! Jag har ca 8-10 cm spackel kvar i båda hinkarna som hemma hos mig är på 10 liter, inte 3!

Min fråga rörde strukturen. Jag avser att måla med vit väggfärg direkt ovanpå spacklet... och att om man i så fall ser en skillnad på väggen med två olika typer av spackel. Jag har gjort så i köket och det blir väldigt fint och även i badrummet, målat på spackel.

Men det är olika färger, givetvis, i köket och i badrummet...! så, väldigt svårt att bedöma vad som är vad!
Jag ska köpa en hink till av det vanliga spacklet! Anledningen till att det räckte så länge i badrummet är att hälften av väggen är klinker...!

Det är mycket att tänka på! Det ska alla veta! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.