Hej!!
Min Nibe750 från 2011 började väsnas som bara den. Var säker på att det var fläkten men när VVS Firman kom så var det kompressor fötterna som var hårda/slitna.
Dom byttes ut mot nya.
MEN nu låter den minst lika illa som innan.
Firman säger att dom bytt fötterna och gjort vad som kan. Men nu störs nattsömn mm mm. Ibland stänger jag av den.
Vad 17 kan detta vara för fel???
 
  • Gilla
hanson11
  • Laddar…
T
Är ljudet konstant eller låter den bara när kompressorn är igång ? 🤔
 
Öppna till kompressorn när det väsnas och den arbetar då. tryck med handen åt olika håll på kompressorn slutar det kan det vara ett rör som ligger mot någonstans och lätt att hitta. Det är kopparrör och det går att bocka till det lite.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju som om kompressorn går på max, samt att det är något mer som vibrerar.

Men så här låter den väl inte hela tiden?

Min Nibe 750 är betydligt tystare även om den kan låta en del i 120 Hz vid stort värmebehov på vintern.
 
T tobbetk skrev:
Är ljudet konstant eller låter den bara när kompressorn är igång ?
Tror det är när kompressorn går… sen när fläkten stannar så verkar det som att kompressorn också stannar och väsnet försvinner.
 
T Turbo123 skrev:
Det låter ju som om kompressorn går på max, samt att det är något mer som vibrerar.

Men så här låter den väl inte hela tiden?

Min Nibe 750 är betydligt tystare även om den kan låta en del i 120 Hz vid stort värmebehov på vintern.
Vi har inget stort värmebehov nu. Värmen är avstängd! För en månad sedan och tillbaka har den varit tyst som en mus. Men nu väsnas den så fort fläkten och kompressorn startar
 
J jonaserik skrev:
Öppna till kompressorn när det väsnas och den arbetar då. tryck med handen åt olika håll på kompressorn slutar det kan det vara ett rör som ligger mot någonstans och lätt att hitta. Det är kopparrör och det går att bocka till det lite.
Tack, ska testa
 
T tobbetk skrev:
Är ljudet konstant eller låter den bara när kompressorn är igång ? 🤔
Nog bara när kompressorn startar 🤔
 
F
R Riki76 skrev:
Hej!!
Min Nibe750 från 2011 började väsnas som bara den. Var säker på att det var fläkten men när VVS Firman kom så var det kompressor fötterna som var hårda/slitna.
Dom byttes ut mot nya.
MEN nu låter den minst lika illa som innan.
Firman säger att dom bytt fötterna och gjort vad som kan. Men nu störs nattsömn mm mm. Ibland stänger jag av den.
Vad 17 kan detta vara för fel???
Påminner om hur vår 20 år gamla 310 lät fast vår var betydligt värre. Hittade inte vad felet var tyvärr. Det lät bara när kompressorn körde.

Du säger att värmen är avstängd men du har väl fortfarande varmvatten?
 
F Fideliox skrev:
Påminner om hur vår 20 år gamla 310 lät fast vår var betydligt värre. Hittade inte vad felet var tyvärr. Det lät bara när kompressorn körde.

Du säger att värmen är avstängd men du har väl fortfarande varmvatten?
Ja jag har bara stängt av Värmen, inte varmvattnet!! Ska man behöva byta hela värme pumpen tro!!! Ändå så dyra grejer som kan krångla så…!! Förr hade folk vanliga värme element och en klassisk varmvattenberedare. Det höll i många många år. Inget väsen, inget krångel.
Idag lägger folk 90-150 tusen på ett värmesystem så är svåra att begripa sig på. Dyra när ngt går sönder & har en ganska kort livslängd
 
Felsök. Precis som man gör varje vardagsmorgon när nått okänt objekt i sovrummet väsnas och lever om...
Jonaserik kom med ett bra och handfast råd. Testa det. Det är bara att leta tills man finner det som ligger och vibrerar mot något. Tänk glödjen när du för 0 kr lagat något som till och med värmepumpsteknikerna gick bet på.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
F
R Riki76 skrev:
Ja jag har bara stängt av Värmen, inte varmvattnet!! Ska man behöva byta hela värme pumpen tro!!! Ändå så dyra grejer som kan krångla så…!! Förr hade folk vanliga värme element och en klassisk varmvattenberedare. Det höll i många många år. Inget väsen, inget krångel.
Idag lägger folk 90-150 tusen på ett värmesystem så är svåra att begripa sig på. Dyra när ngt går sönder & har en ganska kort livslängd
Ja man får ju tyvärr räkna med byte vart 15-20 år. Så mycket av besparingarna på låg förbrukning äts upp ändå. 😞
 
  • Gilla
Riki76
  • Laddar…
R Riki76 skrev:
Ja jag har bara stängt av Värmen, inte varmvattnet!! Ska man behöva byta hela värme pumpen tro!!! Ändå så dyra grejer som kan krångla så…!! Förr hade folk vanliga värme element och en klassisk varmvattenberedare. Det höll i många många år. Inget väsen, inget krångel.
Idag lägger folk 90-150 tusen på ett värmesystem så är svåra att begripa sig på. Dyra när ngt går sönder & har en ganska kort livslängd
Tyvärr (ibland) har ju utvecklingen gått å det
hållet. Wifi styrningar å smart price adoption annat smått å gott kostar och dessutom så byggs det inte med samma kvalitet idag som förr i tiden
 
På min gamla Nibe 410P gjorde nya kompressorfötter stor skillnad. Men sen var det även rör som låg emot varandra mm. Jag lyckades få maskinen riktigt tyst med hjälp av vita möbeltassar lite här och där. Även plåthöljet isolerades.

Nu med bergvärme och FTX ventilation är det aldrig något som väsnas eller vibrerar.
 
  • Gilla
Riki76 och 1 till
  • Laddar…
750/730 är missfoster. är det inte det ena, så är de det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.