Hej!
Torktumlare slutade driva på trumman så jag skruvade upp den och hittade en brusten drivrem och en lätt rödfärgad fjäder som låg på bottnen av maskinen. Jag kan nog lösa att montera en ny drivrem själv, men är väldigt osäker på var remspännfjädern ska sitta.
Jag tror att jag lokaliserat ett hål på motorn, nära spännhjulet där fjädern ska sitta. Hålet är lätt färgat av fjäderns röda färg. Men var ska den andra sidan på fjädern fästas?
Nån som kan hjälpa mig?
Maskinen är en Electrolux EDC47100W.
Fjädern bild 1. Hålet där jag tror att ena änden av fjädern ska fästas markeringen i bild 2.

Stort tack!
 
  • Hand håller en rödfärgad fjäder framför öppen torktumlare med synlig motor och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av en torktumlare med synlig motor och komponenter, fokus på ett misstänkt fästningshål för fjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eddie Eriksson
  • Laddar…
A
ta bort sidan så ser du!
ett uttag i plasten längst ner och runt skruvaxlen som är högst upp (bredvid kontakten) på den nedre bilden.
 
Så här?
I så fall tack! :)
 
  • Del av en elapparat med synlig spole och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elena Grubesic
  • Laddar…
A
NEJ
runt skruven lite högre upp i bild
 
Hmm, så här då?
Stort tack Electroluxaren för tålamodet!
 
  • Inre del av en tvättmaskin med synliga elektriska anslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja det är rätt
 
  • Gilla
Nlsp
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt
Lånar tråden. Jag skulle byta rem på tumlaren och hittade fjädern lös. Nån som vet vart den ska sitta? Hittar inget på nätet..

Tack på förhand!
 
  • Inre delen av en torktumlare med motor, ledningar och en lös fjäder på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
F Fesoj skrev:
Lånar tråden. Jag skulle byta rem på tumlaren och hittade fjädern lös. Nån som vet vart den ska sitta? Hittar inget på nätet..

Tack på förhand!
På sidan på motorn.
Den blanka pinnen mellan lapparna
 
  • Gilla
Therese Evaldsson
  • Laddar…
Tack, men en annan fråga monterar man bort trumman fram eller bak?
 
A
N NDFA skrev:
Tack, men en annan fråga monterar man bort trumman fram eller bak?
Bak
 
electroluxaren skrev:
På sidan på motorn.
Den blanka pinnen mellan lapparna
Hej.. Jag hittar inte den blanka pinnen mellan lapparna 😞
 
Motorn sitter med två öron som fungerar som gångjärn och på andra sidan motorn bör det vara något öra på motorn och i bottenplåten att fästa fjädern i . Den ska dra ner motorn så remmen hålls spänd.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Motorn sitter med två öron som fungerar som gångjärn och på andra sidan motorn bör det vara något öra på motorn och i bottenplåten att fästa fjädern i . Den ska dra ner motorn så remmen hålls spänd.
 
  • Inre del av en vitvaruapparat med synlig kondensator och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
  • Interiör av en diskmaskin som visar elektriska komponenter och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J jonaserik skrev:
Motorn sitter med två öron som fungerar som gångjärn och på andra sidan motorn bör det vara något öra på motorn och i bottenplåten att fästa fjädern i . Den ska dra ner motorn så remmen hålls spänd.
så in i helvete fel igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.