Hej,

Vi går från lägenhet till hus, vi dras till projekt och har alltid gjort. Lägenheten vi renoverat och byggt om kunde jag uppskatta kostnaderna för totalen sånär som på +- 100.000:-

Men med det husen vi är intresserade av nu är det betydligt svårare. Hur gör ni för att kunna veta ungefär vilka kostnader som kommer komma för att kunna vara med i budgivningen? Finns det schabloner för tak, dränering, ny eldragning, tak?

kan man ta reda på om man kommer stöta på asbest, radon eller andra farliga saker under en renovering?

Vad är bra att tänka på när ett hus från 1926 är putsat på trästomme. Vad han man generellt säga om en villa från 1926, tidstypiska byggmaterial/byggsätt som inte är bra t ex?

Tack på förhand.
 
Intressant fråga. Min personliga erfarenhet är att asbest och radon är mindre problem i jämförelse med fukt eller att man försvagat konstruktionen statiskt genom diverse ingrepp. Se husdrömmar säsong 5 avsnitt 8 som är ett skolboks exempel på detta. Detta avsnitt visar även hur värdelös dolda-fel försäkringar är.
 
Hej, tack. Har sett alla avsnitt men sk uppdatera mig på just det avsnittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.