Hej! Vi har en till byggnad på vår tomt, det är två-vånings stenhus där övre plan är halvfärdigt renoverat. Tidigare ägaren har gjort en renovering av fasaden som inte ser ut att vara färdigt eller ordentligt/rätt gjort? Problemet är främst exponerad isolering som jag gissar suger upp vätska och jag är rädd att det bara är en tidsfråga innan det rasar. Det är även problem med taket som gör att det läcker in vatten. Oklart vart det letar sig ner ifrån.

Ovanpå byggnaden är en tegelmur som också ser ut att behöva renoveras men min tanke där är att riva den tillsammans med resten av taket och bygga nytt sluttande tak.

Just nu är budgeten extremt tight så jag undrar vad vi kan göra för att säkra upp så att skadan på huset blir så liten som möjligt tills den stund vi har medel att fixa upp det ordentligt. Jag funderar på om jag ska ta bort panelen och den exponerade isoleringen så att reglarna får stå torrt? eventuellt täcka över sidan med presenning också.

Alla tips välkomnas.
 
  • Delvis renoverad husfasad med exponerad isolering vid en fönsterkant och ojämnt monterade vita panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exponerad isolering på halvfärdig fasad av tvåvåningshus, med synliga skador och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du behöver fler bilder för att få vettiga svar. Över taket bör du kunna lägga presenning (riktig/tung, inte lättvikts-) för att förhindra fortsatt läckage under några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.