Vibbar man ordentligt så blir det inte direkt många bubblor och de är lätta att fylla i. För en enstaka gjutning så kör med slipmaskin utan papper på ramen.
 
Jag valde att testa metoden med att sila bort den grövsta balasten från samma betong som jag göt skivan av. Det blev litet sådär. Dom värsta hålen försvann och skivan ser bättre ut, dock fortfarande ganska ojämn.
Närbild på en ojämn betongskiva med små hål och grov yta behandlad med såpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att ska man fixa så här små hål så måste man nog köra med någon av dom litet dyrare lösningarna som föreslagits här i tråden..

Istället för att lägga mera tid och energi på att få skivan "perfekt" så bestämde jag mig för att det ändå är den grova looken som jag vill ha. Skivan är utomhus och kommer mest att användas som ett sidobord för avställning under grillning samt servering efter. Så borde funka bra.
Jag valde att behandla skivan med såpa, mest för att det är enkelt och jag har bra såpa hemma.
Bild på en handgjord utomhusskiva och träskåp på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa år när det tryckta virket har torkat ut så blir det nån form av vitbehandling.

Tack för alla tips och förslag!
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
M McSoftly skrev:
Jag valde att testa metoden med att sila bort den grövsta balasten från samma betong som jag göt skivan av. Det blev litet sådär. Dom värsta hålen försvann och skivan ser bättre ut, dock fortfarande ganska ojämn.
[bild]
Jag tror att ska man fixa så här små hål så måste man nog köra med någon av dom litet dyrare lösningarna som föreslagits här i tråden..

Istället för att lägga mera tid och energi på att få skivan "perfekt" så bestämde jag mig för att det ändå är den grova looken som jag vill ha Skivan är utomhus och kommer mest att användas som ett sidobord för anställning under grillning samt servering efter. Så borde funka bra.
Jag valde att behandla skivan med såpa, mest för att det är enkelt och jag har bra såpa hemma.
[bild]

Nästa år när det tryckta virket har torkat ut så blir det nån form av vibehandling.

Tack för alla tips och förslag!
Denna är väl egentligen reklam för ett visst fabrikat men tror ändå att den kan hjälpa dig svara på varför det blev bubblor, den tar upp just detta som exempel =) Hamnade på detta klipp av en slump i förrgår nämligen så kände igen problemet.
 
T TypRätt skrev:
Denna är väl egentligen reklam för ett visst fabrikat men tror ändå att den kan hjälpa dig svara på varför det blev bubblor, den tar upp just detta som exempel =) Hamnade på detta klipp av en slump i förrgår nämligen så kände igen problemet.
[media]
Tack! Mjo även om det är reklam för deras varor så har ju andra leverantörer motsvarande produkter :)

Helt klart så att jag borde vibrerar MYCKET mera än mina små försynta knackningar.. Och dessutom kanske valt expanderbetong.

Tack!
 
nino nino skrev:
Annars Ardex A46 som är gjort för utomhusbruk, blanda, spackla på och putsa av. Kommer ju bli en annan färg men det kan kanske bli snyggt det med?
Jag skulle också satsat på något väldigt fint lagningsbruk och spacklat i porerna. Jag kan tycka att det är snyggt att se sånt på en skiva. Kanske ska man behandla skivan med något också för att göra den lättare att hålla ren.

Annars funkar ju skivan som den är. Skulle nog se lite tråkigt ut om det vore en helt perfekt skiva, då kan man ju nästan köpa en bänkskiva istället :)
 
  • Gilla
McSoftly
  • Laddar…
Biltemas trallrent fick bäst i test
Avdödar allt Nitor fick godkänt och Biokeem var lika bra som vatten

Tänk om Biltemas kiselbeh är lika bra 199 kr för 4L skulle vara magiskt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.