Tjena!
Jag och min sambo är ute efter att köpa hus och har hittat ett hus vi tycker om och är i ett fint och trevligt område. Dessvärre så är det en del fuktighet i huset, och jag som okunnig skulle behöva lite råd i frågan.
Är ett hus som är byggt -77 med övervåning och utan källare och är oisolerat under platta, och har läst en del om det och att det är väldigt vanligt med detta mellan 60-80-tal. Men besiktningsmannen har mätt upp fuktigheten och har skrivit:
"Relativ fuktighet uppmättes till 75% vid 12°C.
• Fuktkvot uppmättes till 19% i ytterväggssyll.
• Svag mikrobiell lukt upplevdes från provhål.
• Väldigt dragigt från provhål".

Detta känns väldigt oroväckande, är okunnig själv som sagt så inte helt säker på hur allvarligt detta är och hur stora kostnaderna kan bli på detta.

Är vårat första hus, så har ni några förslag eller tips hur vi ska tänka i detta, eller borde vi leta vidare på andra hus?
Går att nämna att det är ett hus vi båda tyckte om annars, men kom gärna med tips!
 
Ligger det ett flytande golv på cellplast uppe på plattan eller hur är konstruktionen? Det är som sagt inget bra byggsätt, vissa sådana hus klarar sig tack vare att dräneringen under plattan är bra. Andra hus med sämre dränering under plattan får stora problem. I och med att det känns mögeldoft så verkar det som att det inte funkar i det huset.

19% FK är ju mer vad som är optimalt och är förmodligen vad man kan förvänta sig i sån konstruktion.
75% relativ luftfuktighet vid 12 grader var? I betongplattan? Eller inomhusluften?

Kostnaden för att lägga in ventilerat golv (typ nivell, subfloor eller annat system) är svår att säga när man inte vet hur många kvm det handlar om men brukar ligga runt 1000 till 2000 kr/kvm, ibland mer än så. Det förutsätter att syllen är okej överallt och inte behöver bytas.
 
Tjena, tack för svar!
Jo det är flytande golv på cellplast, och han skrev bara "provhål 1 i golv mot yttervägg i förråd under trapp", så gissar att det är i utrymmet ovanför plattan?

Besiktningen gjordes däremot 2022-10-10, och damen i huset verkar inte ha gjort någon grundligare undersökning av plattan så känns kanske lite oseriöst och riskfyllt hus att köpa men..
 
  • Gilla
Lina TN
  • Laddar…
Besiktningsmannen har borrat genom spånskivan och cellplasten då ja. Det är alltid svårt att råda men gillar ni verkligen läget, tomten osv så kan det ju va "ett bra köp" för er ändå. Huset kommer inte falla ihop men det kan bli problem med lukt, och för personer som är känsliga för mögel så kan man få diverse problem. Dels fysiskt av möglet i sig men man ska inte underskatta "inbillade" problem och oro/ångest som kommer med att man kanske blir sjuk av sitt hus.

Så länge man är medveten om omfattningen av problemen och inte betalar överpris och antingen kan leva med det som det är eller ha pengar till att göra vid det så behöver det ju inte vara dumt köp :)
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Ja men har du ju helt rätt i! Vi får prata med besiktningsmannen samt mäklare om att göra en grundligare besiktning av plattan och fukten. Tack för att du tog dig tid att svara 😊
 
Personligen skulle jag inte köpa ett hus med den typen av lukindikation. Att drabbas av ett mögelhus är ofta en fullständig katastrof. Det kan bli obegränsat dyrt att åtgärda, och det är inte alltid det överhuvudtaget går att åtgärda (utom att riva helt). Det har lett till sjukdom och personliga katastrofer i många familjer under åren.

Nu behöver det iofs. inte vara så illa att det är ett mögelhus, men risken finns.

Den här typen av grund var vanlig på 70-talet, och är en stor känd riskkonstruktion. Det är inte alla hus som har problem trots konstruktionen, men väldigt många. De flesta problemhusen har åtgärdats eller rivits nu. Detta låter som ett hus där man inte åtgärdat. Som sagt inte säkert att det är ett problem, men indikationen finns. Jag skulle inte ta risken.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig gett mig in i detta. Antingen kommer ni behöva lägga tid och pengar på att åtgärda golvet elelr så kommer ni ha det i bakhuvudet hela tiden.

Men om ni ändå funderar på att gå vidare med affären.
- Känner ni någon lukt i huset?
- Känner någon annan lukt från era kläder när ni varit i huset?
Man träffar ju personer ibland som luktar mögel utan att verka vara medvetna om det själva. Jag skulle inte vilja vara den personen.

/M
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.