M
Har en ”kaka” som lossnade från garagegolvet i vintras. Tänkte jag skulle åtgärda det snart. behöver jag bila upp mer för att få lite rakare kanter? Behövs det ngn primer för vidhäftning? Tänkte mig använda grovbetong (https://www.bauhaus.se/grovbetong-finja-25-kg#go-to-description) och blanda denna för hand och sedan raka av ytan med träregel.

Måttband ligger på sprucken betongyta för att visa skadans storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skadad betongyta med mätskala framför grusig mark. Reparation eller erosion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Tror inte grovbetong håller. Dessutom är det svårt att få en jämn reparation med grovbetong. Finbetong eller rentav ren cement är lättare att få slätt, men tveksam till om det håller. Varför gick det sönder från början?

Ska du göra något som håller fler år så tror jag mer på ardex a46. Jag minns inte om man skulle prima först, men jag hade tagit bort allt löst material, blåst rent med kompressor. Primat, och sedan ardex a46.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M
B BSOD skrev:
Tror inte grovbetong håller. Dessutom är det svårt att få en jämn reparation med grovbetong. Finbetong eller rentav ren cement är lättare att få slätt, men tveksam till om det håller. Varför gick det sönder från början?

Bra fråga. Plattan är från slutet av 70-talet. Vet ej om det blivit ngt djupare jack och därefter kommit in fukt vilket senare lett till att ”kakan” släppt. Hålet är lite lite utanför där garageportens tätningslist bottnar så ganska väderutsatt.
 
N
Förvattna ordentligt, finbetong hade varit bättre.
Men grovbetong fungerar.
I med betongen och riv av efter ca 3 timmar.
Ren cement ska man inte ha.
 
M
N neo11 skrev:
Förvattna ordentligt, finbetong hade varit bättre.
Men grovbetong fungerar.
I med betongen och riv av efter ca 3 timmar.
Ren cement ska man inte ha.
Behöver jag bila upp mer tycker du? Eller kan jag köra på direkt? Har nämligen finbetong hemma så kanske skulle fixa det imorgon.
 
Om du har finbetong hemma( inte för gammal va?) kör du på det.

Hade varit fint med en primer, men om du också råkar ha en säck med ren cement kan du blanda till en lös välling med cement och vatten och prima med.

jag har själv lagat några mindre hål i källarplattan med vanligt B bruk, har suttit utan problem i två år.
 
  • Gilla
MBZV
  • Laddar…
N
C Carl Johansson skrev:
Hade varit fint med en primer, men om du också råkar ha en säck med ren cement kan du blanda till en lös välling med cement och vatten och prima med.
Ser ingen fördel med det alls.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vad är det du inte ser fördel med? Menar du primer inte är någon fördel?
 
M MBZV skrev:
Har en ”kaka” som lossnade från garagegolvet i vintras. Tänkte jag skulle åtgärda det snart. behöver jag bila upp mer för att få lite rakare kanter? Behövs det ngn primer för vidhäftning? Tänkte mig använda grovbetong ([länk]) och blanda denna för hand och sedan raka av ytan med träregel.

[bild]
Hur gjorde du och hur blev det? Vi har flyttat till ett hus som har en carport med sånna här hål ser ut som om att salt från däck har gråtit sönder underlaget. Vi vill laga hålen men osäker på hur och om de håller.
 
Claes Sörmland
Laga betong med pågjutning är alltid en chansning. Bäst är att bila ur det skadade så att man får en rå och ny betongyta att gjuta mot. Och är det inomhus ökar chanserna för att det ska hålla betydligt jämfört med om pågjutningen utsätts för frost som spränger den.
 
M
M Marlene Ruth skrev:
Hur gjorde du och hur blev det? Vi har flyttat till ett hus som har en carport med sånna här hål ser ut som om att salt från däck har gråtit sönder underlaget. Vi vill laga hålen men osäker på hur och om de håller.
Jo men det har hållit bra. Inget som har lossnat trots att ena hörnet av lagningen hamnar precis utanför garageportens tätningslist och därmed utsätts för en hel del fukt.

Så bara kör på! 😃
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.