Hej
Vi har köpt ett hus där badrummet innehåller en toalett handfat och ett fritt utrymme utan kabin för dusch med draperi.
Väggarna och taket består av våtrumsmatta/tapet.
Mellan taket och väggen finns ingen lista och det ser ut att vara öppen ut in i väggen.

Hur behandlar man det området för jag känner att det känns inte smart att börja duscha där innan man tätat med något?

Skulle det funka med någon slags silikon och sen lister? Eller lister först sen silikon och vad skulle det vara för typ av silikon man ska använda i badrum?


Tack på förhand för tips råd och tankar
 
Hej
Är man osäker på tätskiktet bör man fixa till det för att minimera skaderisken och sova gott.
Min dusch är inte vacker i taket, men vill inte börja slipa och skrapa med risken att förstöra tätskiktet, så det får förbli fult.
Fixa en bild kan vi bedöma det bättre.

/Workingclasshero
 
Claes Sörmland
Det finns inga krav på tätskikt i tak. Men det ska ju heller inte vara hål så att vattenångan tar sig in i väggen. Dags att täta med t ex Tec7 och montera lister så det ser snyggt ut?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är man osäker på tätskiktet bör man fixa till det för att minimera skaderisken och sova gott.
Min dusch är inte vacker i taket, men vill inte börja slipa och skrapa med risken att förstöra tätskiktet, så det får förbli fult.
Fixa en bild kan vi bedöma det bättre.

/Workingclasshero
 
  • Badrum med blåmönstrad tapet, handfat, handdukstork och takbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipning mellan vitmålad dörrfoder och tak i ett hörn med synliga spikar och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dekorativ målad bård i grönt och blått, föreställandes ett lövmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dekorativ border i blå och grön och ett vitt inbyggt ventilationsgaller i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrummet är rimligen många år gammalt och om det hittills inte uppstått vattenskador så är det beviset för att konstruktionen fungerar som det är.👍
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Men ska man inte täta upp vid taket? Ser ju väldigt konstigt ut utan lister med. Men brukar man bara sätta lister och utan tätning?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga krav på tätskikt i tak. Men det ska ju heller inte vara hål så att vattenångan tar sig in i väggen. Dags att täta med t ex Tec7 och montera lister så det ser snyggt ut?
Okej tack. Är det ett slags silikon? Sätter man det först sen lister?
 
BirgitS
Här ser det ju ut som att det har funnits en list tidigare:
Hörnet av ett vitmålat rum där det syns spår efter en tidigare list, markerade med röda cirklar, vid dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som man har tagit bort av någon anledning t.ex. för att det har blivit fuktskador.
 
D Drömmensomblevsann skrev:
Men ska man inte täta upp vid taket? Ser ju väldigt konstigt ut utan lister med. Men brukar man bara sätta lister och utan tätning?
Jag uppfattade först din fråga som att det handlade om rädsla för fuktskador eftersom du undrade om man kunde duscha.
Estetiskt är såklart nåt annat, sätt du upp lister. Det blir snyggare!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Drömmensomblevsann skrev:
Okej tack. Är det ett slags silikon? Sätter man det först sen lister?
det går bra med latex, men sätter man lister så behövs ingen tätning bakom
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
T tergo skrev:
det går bra med latex, men sätter man lister så behövs ingen tätning bakom
Tack snälla för svar
 
Jag är bara såååå allergisk mot lister...

Tejpa några mm ner på mattan runt hela rummet och mjukfoga med Tec7 som är övermålningsbar.
(Silikon är inte ok mot målade ytor då den inte är övermålningsbar)

Sen målar du taket och Tec7 samt drar bort tejpen... voila... snyggt och prydligt. :)
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är bara såååå allergisk mot lister...

Tejpa några mm ner på mattan runt hela rummet och mjukfoga med Tec7 som är övermålningsbar.
(Silikon är inte ok mot målade ytor då den inte är övermålningsbar)

Sen målar du taket och Tec7 samt drar bort tejpen... voila... snyggt och prydligt. :)
Tack för svaret
Jaha jag trodde man var "tvungen" att ha lister för att skydda mot ångan osv.
Vi har ett badrum till med liknande utförande och där är det lister.

Vad använder man för målarfärg till taket i våtutrymme?
 
D Drömmensomblevsann skrev:
Tack för svaret
Jaha jag trodde man var "tvungen" att ha lister för att skydda mot ångan osv.
Vi har ett badrum till med liknande utförande och där är det lister.

Vad använder man för målarfärg till taket i våtutrymme?
Nej... lister använder oftast bara de som är dåliga på att t.ex gipsa så det blir för stora springor att mjukfoga.
Många hemmafixare använder lister för att dölja misstag och dåligt utfört jobb.
Förr var det vanligare att lister användes för man tyckte det var snygga detaljer men det är sååå ute.

Våtrumsfärg med högre glans än vanlig takfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.