Vi vill bygga ett vindsäkert plank 2 m högt.
Hur gör man bäst för att det inte ska bli för stort vindfång?
Så det blir hållbart.

Lång historia kort, det håller på att byggas cykelväg utanför/ på våran tomt och de kommer riva vårt plank samt carport som skyddar mot både ljud och insyn.
Vi kommer få bygglov för att bygga upp ett nytt plank, men vet inte riktigt hur vi ska göra. Så kom gärna med olika förslag :)
 
Jag skulle säga att det blir svårt att skydda mot både ljud och vind samtidigt.
Mot ljud vill du ha tätt, men då riskerar du att fånga vinden som kan "dras ner" på läsidan.

För vindens skull vill du hellre ha delvis genomsläppligt, åtminstone övre tredjedelen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle säga att det blir svårt att skydda mot både ljud och vind samtidigt.
Mot ljud vill du ha tätt, men då riskerar du att fånga vinden som kan "dras ner" på läsidan.

För vindens skull vill du hellre ha delvis genomsläppligt, åtminstone övre tredjedelen.
Det är just den funderingen jag har. Då har jag hellre ett ordentligt insynsskydd, än att det är helt tätt för ljud.
Men vet inte riktigt hur jag ska bygga för att vinden inte ska dra tag i det.
Eller vad jag ska använda för material.
 
Hur lång sträcka är det och har du möjlighet att sätta stöd åt sidan?

Kan de som anlägger vägen kanske bjuda på att gräva ner ordentliga fundament...

Träguiden har bra tips: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/staket-plank-och-spalje/

Jag skulle nog räkna med 45x95 stående reglar, kanske delvis insänkta 45x45 liggande att fästa stående brädorna i. Översta tredjedelen varannan på ut- och varannan på insidan för att sila vind.
 
Kolla på bullerplank och antingen köp direkt av någon tillverkare eller kopiera det som du tycker är befogat att ha.
Allt blir mycket lättare om du kan ha stöd av någon typ integrerat i ett plank. Alkover, oflingslådor, sittplatser, en pergola eller vad man nu hittar på gör mycket för stadgan. En bonus är att det kan bli snyggare/trevligare och använder planket till mågot annat än att bara vara plank.

Att be om hjälp för att gräva låter rimligt i sammanhanget, annars kan du antagligen leja en grävmaskin för en timme eller två så blir det klart.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.