Ska byta avstängningsventilen för inkommande vatten under mitt fritidshus. Hur tar jag smidigast bort de båda tryckskruvarna utan att skada eller ta av något av PN-slangarna? Jag har nya tryckskruvar att byta med.
 
Rickard.
Jag vet inte om det finns något rörmokartrix för att göra detta men jag skulle säga att det inte går, tryckskruven deformerar slangen för att hålla fast den och göra den tät. Vill du absolut inte kapa bort dom kanske du kan återanvända tryckskruvarna i den nya ventilen?
 
En bild säger mer än tusen ord, men PRK är gjorda för att kunna öppna och skruva fast (även rotera) igen utan att byta klämskruven...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
anders07 anders07 skrev:
En bild säger mer än tusen ord, men PRK är gjorda för att kunna öppna och skruva fast (även rotera) igen utan att byta klämskruven...
Absolut, men glöm inte dagens krav på blå kompressionshylsa för tappvatten i PRK-koppling.

https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf

Illustration av PRK-koppling för tappvatten med blå kompressionshylsa och storlekstabell för rördimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsvy av en PRK-koppling för tappvatten med markerad blå kompressionshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå kompressionshylsa för PRK-koppling avsedd för tappvatteninstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag vet inte om det finns något rörmokartrix för att göra detta men jag skulle säga att det inte går, tryckskruven deformerar slangen för att hålla fast den och göra den tät. Vill du absolut inte kapa bort dom kanske du kan återanvända tryckskruvarna i den nya ventilen?
Jag tänkte lite som klämringar på kopparrör som också sitter åt, men som ändå kan tas bort och ersättas med nya utan att behöva kapa röret. Det är ju lite bökigare om man måste kapa PN slang och sedan gräva ned ny för att man inte kan få bort tryckskruven.

Den är ju ändå i plast och håller ju inte jättebra om man inte har specialnyckel.

Jag har hittat två bilder som jag bifogar. Jag ska ju byta ut avstängningsventileln, men då vill jag ju samtidigt byta tryckskruvarna som är lite slitna.
anders07 anders07 skrev:
En bild säger mer än tusen ord, men PRK är gjorda för att kunna öppna och skruva fast (även rotera) igen utan att byta klämskruven...
 
  • Sliten tryckskruv på avstängningsventil kopplad till PN-slang och kopparrör under hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil och tryckskruvar på rörledning under trädäck, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
I ditt fall har du ju gott om rör att "förlänga" installationen på om ändarna är "stumma".

Vad har du för storlek på din PEM-slang?

Min gissning rent visuellt på radien skulle bli: 16 eller 20.

🤔😊
 
Redigerat:
Rickard.
Ja jag vet inget sånt trix för prk men man kan t ex bygga en längre koppling som lösning, i bildens exempel kan man t ex bygga ventilen med två sexkantnipplar och vanliga prk-skarvar som är längre men möjligheterna är nära oändliga ;)

Man kan också lägga in en skarv bredvid för att förlänga om det är fast i båda ändarna.
 
Krilleman
Får vi dimensionen på slangen så finns det fler som kan komma med kreativa lösningar! 👍😊
 
Krilleman Krilleman skrev:
Får vi dimensionen på slangen så finns det fler som kan komma med kreativa lösningar! 👍😊
Jag är inte på plats tyvärr men jag har för mig att de överblivna tillbehör som svärfarsan har sparat är för 25 mm PEM
 
Krilleman
25, OK. Större än jag gissade. 😆

Då skulle jag köpa detta för att byta ventilen:

Skärmdump av en online varukorg med olika VVS-artiklar och deras priser, redo för köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag har dock allt redan förutom verktyget. Men det är ju nya tryckskruvar som följer med och då är ju frågan hur jag lättast tar bort de gamla utan att behöva förstöra PEM-slangen.
 
Krilleman
Kapa bort dom gamla helt.
Enklast.

Sax säger installationsanvisningen. Sekatör brukar fungera och dom flesta husägarna har hemma.

En hand använder en sekatör för att klippa en svart slang vid 90 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men då måste jag även kapa PEM-slangen, och det är det jag helst vill undvika. Eller har de tryckskuvarna som redan sitter på skadat slangen?
 
Har inte skadat slangen, då skulle det inte gå att demontera en PRK som det går att göra, vrid ur pressskruvarna och byt ventilen och dra ihop, ta det lite försiktigt så dom tar i rätt gänga, det är plast mot metall och det skär lätt snett. skruvarna drar tills dom är kloss metallen och kan dras med en rörtäng som ställs så den inte klämmer i hop. Lika med att ta isär.
 
Krilleman
M Marra71 skrev:
Men då måste jag även kapa PEM-slangen, och det är det jag helst vill undvika. Eller har de tryckskuvarna som redan sitter på skadat slangen?
En vanlig tryckskruv PRK "äter sig in i slangen" och går normalt inte att demontera.
Även utan kompressionshylsa som inte var ett måste "förr".

Close-up av en tryckskruv PRK fäst på en slang utan blå kompressionshylsa.

Glöm då inte heller dagens krav på blå kompressionshylsa som skall installeras.
Kapa är ett måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.