Hej Alla,

Försöker sparka igång drivhuset för mina tomatodlingar i sista stund. Har tidigare kört med en Shelly 1PM. Men den fungerade inte efter vintern. Bytte då ut den mot en ny Shelly 1 som jag hade liggandes. Men jag får inte heller den att fungera, väldigt frustrerande.

Om jag bara kopplar ihop sladdarna så fungerar allt. Men när jag går via Shellyn vill det sig inte.

Detta är inte min hemmaplan, men nu är det kopplat så här. Ström in på L, nolla in på N, ström ut på O och nolla ut på I.
En Shelly 1 smart relay kopplad med flera elektriska ledningar mot en vägg, installationsproblem beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har en tanke om vad som kan vara problemet?

Jag provade först med nollan ut (här kopplad till ”I”), på samma som nollan in eftersom det var så det var kopplat tidigare. Jag har kollat på bygeln och den ska vara rätt. Har alltid problem med Shelly, fattar inte….
 
Redigerat:
M Messier1994 skrev:
Hej Alla,

Försöker sparka igång drivhuset för mina tomatodlingar i sista stund. Har tidigare kört med en Shelly 1PM. Men den fungerade inte efter vintern. Bytte då ut den mot en ny Shelly 1 som jag hade liggandes. Men jag får inte heller den att fungera, väldigt frustrerande.

Om jag bara kopplar ihop sladdarna så fungerar allt. Men när jag går via Shellyn vill det sig inte.

Detta är inte min hemmaplan, men nu är det kopplat så här. Ström in på L, nolla in på N, ström ut på O och nolla ut på I.
[bild]

Är det någon som har en tanke om vad som kan vara problemet?

Jag provade först med nollan ut (här kopplad till ”I”), på samma som nollan in eftersom det var så det var kopplat tidigare. Jag har kollat på bygeln och den ska vara rätt. Har alltid problem med Shelly, fattar inte….
Körde med denna koppling och då fungerade det.
Elektrisk kopplingsskiss med ledningar anslutna till en blå enhet och ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fattar inte riktigt hur nedan kunde fungera tidigare men gissar att konstruktionen är annorlunda.
Elkoppling med kablar monterade i en taklampa, med en Shelly 1PM-relä kopplad enligt instruktionerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

L och N är fas och nolla för att driva Shellyn.

I och O är in och ut för "brytaren", som är helt separat från L och N.

Fas in på I och tändtråd ut på O
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
F
Hoppar in och lånar tråden istället för att starta en ny. Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt ovan samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.

Nån som har en aning eller skall jag åka och köpa en Plejd direkt?
 
Jag tolkar det som att du har en strömbrytare mellan L och SW.
Är den återfjädrande?
Vad har du ställt in för beteende på Shellyn?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tolkar det som att du har en strömbrytare mellan L och SW.
Är den återfjädrande?
Vad har du ställt in för beteende på Shellyn
Det är en ”vanlig” strömbrytare SLUTEN/ÖPPEN. Jag har inte gjort några inställningar i appen, vad behöver jag göra? Upplever appen som rätt vvårnavigerad.
 
F fsn skrev:
Det är en ”vanlig” strömbrytare SLUTEN/ÖPPEN. Jag har inte gjort några inställningar i appen, vad behöver jag göra? Upplever appen som rätt vvårnavigerad.
Jag kör dessvärre rakt på Shellyns webserver, men där behöver man ställa in vilken typ av brytare man har.
 
F fsn skrev:
Hoppar in och lånar tråden istället för att starta en ny. Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt ovan samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.

Nån som har en aning eller skall jag åka och köpa en Plejd direkt?
”enligt ovan” visar två olika Shelly-puckar, har du den blåa (Shelly 1) eller den röda (Shelly 1pm) varianten, utgångarna (där du ansluter det du vill slå av och på) fungerar olika och kopplas olika på de två olika varianterna
 
F
H hakfre skrev:
”enligt ovan” visar två olika Shelly-puckar, har du den blåa (Shelly 1) eller den röda (Shelly 1pm) varianten, utgångarna (där du ansluter det du vill slå av och på) fungerar olika och kopplas olika på de två olika varianterna
Jag har den blåa och har kopplat enligt medföjlande datablad.
 
Funkar den om trycker snabbt på och sedan av?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Funkar den om trycker snabbt på och sedan av?
Nej. Och om jag bryter den så skulle det vara exakt som att inte ha nån brytare installerad och det funkar inte då heller. Jag antar att när den får in 230V på SW så bryter relät?
 
F
H hakfre skrev:
”enligt ovan” visar två olika Shelly-puckar, har du den blåa (Shelly 1) eller den röda (Shelly 1pm) varianten, utgångarna (där du ansluter det du vill slå av och på) fungerar olika och kopplas olika på de två olika varianterna
Har kopplat in det så här. Instruktionsdiagram för inkoppling av Shelly 1 Smart WiFi Relay på en instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött.
Jag tolkar det som att det inte handlar om att det inte handlar om den inkopplade brytaren utan att du inte lyckas slå på något över huvud taget, varken via app eller brytare.
Det där med "utgångarna" gör mig lite misstänksam, det finns bara en. Bara för att dubbelkolla, du har kopplat fas till både L och I?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.