Behöver två svarta fasledare i befintlig gammal N1XV 4G10 färgmärkas med tejp i ändarna vid skarvning med ny N1XV 4G10 som ju har fasledarna färgade brun,svart och grå? Gröngul har blå ändtejp pga. PEN.
 
Nä, de svarta ledarna är siffermärkta, 1-3 för faserna och 4 för PEN. Men du säger två svarta ledare, inte fyra? Då är det så att den ena svarta har en vit rand. Den används normalt som fas nr 3, dvs grå med dagens färger.

De behöver inte märkas ytterligare, förutom möjligen PEN ifall den ansluts till en skena, dock inte om den bara skarvas med en annan ledare.
 
Tack Bo! Det jag hade i åtanke var att ledare ska ha samma färg "i hela sin längd". Jag är nöjd med svaret.
 
Du har en poäng där. Dessutom tänkte jag fel här. Du menar givetvis märkningen i ytterändarna av denna kabel som är skarvad på mitten. Jag vet inga regler som förbjuder att man byter färg på ledarna i en markskarv. Det där med "hela sin längd" tror jag mesta syftar på att man inte får märka om en orange ledare till blå i ytterändarna, utan ledaren ska ha en "neutralfärg" i hela sin längd. Om den är blå eller siffermärkt ser jag egalt. Givetvis bör man kunna identifiera ledarna i varsin ytterände, inkl fasordningen. Det kan du lösa med lämplig märkning. För övrigt ska vi nog inte väcka nån björn här.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Jag har funderat på samma sak vid något tillfälle.

När man skarvar en äldre kabel så kan det ju bli svårt att behålla samma färger och det känns ju onekligen tufft att behöva byta ut den pga det om den annars är i bra skick. Det tror jag ingen gör och jag har aldrig hört någon kräva det heller.

Jag brukar försöka märka upp det i alla fall så man vet vad som är vad (färger/siffror) i ändarna där den är ansluten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det blir skarvning i kopplingsdosa i krypgrunden. Tack igen!
 
Vilken kopplingsdosa tänks användas?
Spelsberg Abox 100-10 mm2, 140x140x79 mm, eller vilken?

Jag ska själv skarva(ja egentligen förgrena, en in två ut) en kabel 5G10 med enkelledare av koppar och är klart då bångstyriga ledare. Bra då med en rymlig skarvbox. Skarvboxen ska monteras inomhus. Jag har redan skaffat en sådan Spelsberg Abox 100-10mm2.
 
  • Spelsberg Abox 100-10² kopplingsdosa med lock, skruvplintar och tätningsinsatser, omonterad och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spelsbergs Abox blir bra.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.