Vi hade problem med att få igång bredbandet när vi hade flyttat och byggt om. När jag kikat på vinden ser jag en teleledning komma in utifrån och sedan en som går ut samma väg (antagligen går den vidare ner till undervåningen). Det som jag först lägger märke till är att det verkar användas två stycken trådpar i kabeln.

Kan man ha två ledningspar in som båda har samma egenskaper?

Det andra jag lägger märke till är att "någon" tidigare ägare eller installatör via sockerbitar har delat på kabeln så att den delar sig, därmed får man väl en parallellkoppling som inte ger ett utan två förstajack eller kanske inget?

Vårt problem är att det brusar från bredbandsfiltret när vi pratar i telefon och uppkopplingen bryts en kort stund när vi lyfter på luren och detta är det som jag misstänker starkast.
 
Troligen är det som du misstänker att det är paralellkopplat och du har två första jack.
Telekabeln in i huset har nästan alltid två par, ett i reserv eller om man vill ha två linjer in.

Om det går dubbla par från sockerbiten du har till jacken i huset så går det koppla om så du får ett
första jack, annars måste du koppla bort eller dra om kabeln till jacket där du inte har adsl modemet.
 
du kan inte ta lite bilder på kopplingen?
Alltid lite enklare när man kan se det hela
 
Den som inte förstår ritningen som andersmc hänvisar till, skall inte ge sig på att koppla teleledningar som det skall köras ADSL på.
 
Mats_o, jag ska klättra upp och ta bilder i morgon.
Andersmc: Tack för beskrivningen
Xoliompa: Ritningen Xoliompa länkade till var inte svårtydd, har sett betydligt värre.
Bruka, om det är som du skriver, vilket låter rimligt, ligger det alltså enbart spänning på det ena paret? 80v när det ringer, vad ska det vara när det inte ringer? Har för mig att jag mätte till 50V i vila, kan det vara rimligt (ej 100 dock, måste mäta om)?
 
Jo det är rätt att det ligger ca 50V i vila, likström. Och begränsat till några få milliampere. Alltså helt ofarligt.
Rinsignalen är växelström, runt 100V, men även dess strömstyrka är begränsad.

Det här med att det finns två par i kabeln som är dragen in huset, är väldigt bra. Jag har i ett hus flyttat "första jacken" från ena änden av huset till andra. Gjorde först en ritning på papper sedan kopplade vi om.
Men OBS! Se till att du in blandar ihop trådparen. Slå gärna en knut på det ena paret. Om man använder ena tråden från ett par och andra tråden från det andra paret KAN det bli problem. Säskilt med ADSL.

Här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19417248 fann jag den skarvklämma som hänvisas till på ritningen ovan. Jag hur funnit att denna skarvklämma är utomordentligt bra. Man ska inte ta av plasten på tråden! Bara stoppa in trådarna och klämma till.
 
Så här ser det ut, jag klättrade upp och tog en bild med mobilen. inte så proffsigt direkt. DSC00243.JPG

Trassligt, men det ser ut som att svart kabel (från gatan) delar sig i ett par till grå kabel (till nedervåningen och sedan kaskadkopplat tillbaka i det andra paret), sedan går det vidare till en sockerbit som har a) en stump, b) en delning i två andra trådpar.
Det andra trådparet från den svarta kabeln går vidare och byter färg till vit och går vidare på övervåningen som jag tror det hittills. Kan det resonemanget stämma?
 
Det ser ut som att det tidigare har funnits två telefonnummer till huset.
Du måste alltså finna ut vilket av paren i den svarta kabeln som ditt nummer ligger. Antingen genom att mäta om det finns 50 volt likström, eller ansluta en telefon och lyssna på ton.
Sedan koppla enligt ritningen ovan.
Jag gissar att den vita inte används.
 
Detta är en riktigt dålig hemmakoppling. Handla riktiga skarvdon och dosor enligt tidigare länk och koppla allt i serie, ev dra ny kabel om det går. Det är småpengar och så får du en telefon som fungerar och t.o.m. kanske bättre prestanda på ADSL-anslutningen
Koppla samman dina uttag som du vill ha det och anslut sedan till de blå/vita (gissar på att det är de inkommande) och kolla att du får ton i alla uttag. Får du inte ton så gissade vi troligtvis fel (förutsätter att uttagen blivit rättkopplade) av vilka som var inkommande par och det är bara att skifta dem och ansluta de andra paret.
 
ja den där var inte helt vacker inte. Kan bara hålla med om att en ombyggnad är det vettigaste för att få ordning och reda på det hela
 
Ja, det är ingen höjdarkoppling. Du menar att man hoppar över sockerbitarna och använder skarvdonen? Får man lika bra kontakt? ClasO, funkar deras kabelkvalité, skiljer den överhuvudtaget på annan?
 
skarvklämmorna ger minst lika bra kontakt som en sockerbit, troligen betydligt bättre. De är dessutom fuktskyddade.
 
En fråga relaterad till första jack och kabelhärvor som denna......

Vem har ansvar för tråden mellan telefonstolpe/kopplingsplint utanför fastigheten och första jacket i fastigheten?

Här i huset har tidigare ägare meckat och fixat vilket gör att inkommande luftledning är skarvad på väg in i huset och sedan har jag fått byta kabel direkt innanför husväggen pga den ledning som fanns där var i mycket dåligt skick (och skarvad på telias tråd). Båda dessa skarvar är nu lödda och dragavlastade så dom ställer knappast till med problem, men det skulle ändå vara intressant att veta var Telias ansvar slutar?
 
Telia har ansvar till första jacket!
(Enligt min far som jobbade på "telia" innan han gick i pension för 2 år sedan.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.