Snabbversion: Behöver en distans på 1mm så min 10mm axel blir 12mm till skrindan.
Några av billiga idéer?

Lång version:
Jag har en enklare träskrinda med plasthjul som är original. Ett plasthjul har spruckit och behöver bytas ut. Skrindan är sliten men jag känner att det är en sport att fortsätta hålla den vid liv utan att behöva lägga ner någon förmögenhet på den.

Axeln till hjulen är 10mm. Jag kollade snabbt på biltema, jula och Clas ohlson. Alla har lösa hjul till 12mm axel som minst.
Ett nytt hjulset med axel kostar från 450kr så det är uteslöts.
Köpte med mig två hjul hem och tänkte leta i förråden efter något i gummi och skära till men hittar inget. Det står helt still i hjärnan just nu. Testade även klippa till en bit trädgårdsslang men tyvärr för tjock.

Silvertejp/eltejp ett par varv tänker jag inte överlever efter några regnskurar?

Köpa hem krympslang och värma på?
Köpa en barnvagn etc på blocket och slakta känns meckigt. Önskar tips på helst något jag har hemma, alternativt köpa från biltema eller allra helst amazon (gratis frakt hem)
Axelkonstruktion:
Metallaxel på träskrinda med behov av distans för att passa nya hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte detta hjulet för 70kr.
Rött plasthjul med svart gummibeläggning och centrumhål för 10mm axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ø10 till ø12mm behövs.
Rött plasthjul med synlig axel och lager för att anpassa storleken från 10mm till 12mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp till lämpliga remsor av en aluminiumburk.
 
  • Gilla
Gizmokvack
  • Laddar…
12mm axel i metervara brukar gå att få tag på. Axeln ser ut att vara enkel att byta.
 
  • Gilla
Gizmokvack
  • Laddar…

Bästa svaret

Vad är 12mm kopparrör invändigt?
 
  • Gilla
Gizmokvack och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns bussningar som är 1 mm tjocka, om jag inte minns fel..
Kostar inte många kronor styck....

[länk]
Bussningsliknande typ är ju exakt vad jag söker. Skulle vilja köpa lokalt men vet inte vilken typ av affärer som säljer det? Nu har jag fått ett supertips nedan om klippa upp en burk jag ska testa först.
H heimlaga skrev:
12mm axel i metervara brukar gå att få tag på. Axeln ser ut att vara enkel att byta.
Väldigt enkelt. Fyra skruvar och eventuellt dra bort någon millimeter med fräsen om det är för tight. Är det järnhandel jag ska kolla med om jag ska byta axel fram sen?

dof dof skrev:
Klipp till lämpliga remsor av en aluminiumburk.
Brilliant! 🙏
Gick ett extravarv och kollade genom varenda låda igen. I kartongen med elprylar hittade jag en tjockare elkabel som jag klippte ut, tömde innehållet på och bankade dit. Funkade men kändes inte optimalt. På andra hjulet ska jag testa burken i eftermiddag. Tack!
 
Jag tror du tänker lite fel här.

För problem som dessa måste man först lista ut vilka nya verktyg och maskiner som behövs och här hade du definitivt kunnat motivera inköp av en supportersvarv 😉.
 
  • Haha
  • Gilla
Gizmokvack och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Vad är 12mm kopparrör invändigt?
Jag tänkte föreslå 12mm kopparrör som ju är 10mm invändigt. Enkelt, billigt och lätt tillgängligt.
Tänk på att grada av kapsnittet med en kniv, speciellt om man kapat med en rörskärare som gärna pressar ihop röret lite så det blir för trångt. Men med en knivspets täljer man rent inuti rörkanten så den blir 10mm igen.
 
  • Gilla
Gizmokvack
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Vad är 12mm kopparrör invändigt?
B Bjober skrev:
Jag tänkte föreslå 12mm kopparrör som ju är 10mm invändigt. Enkelt, billigt och lätt tillgängligt.
Tänk på att grada av kapsnittet med en kniv, speciellt om man kapat med en rörskärare som gärna pressar ihop röret lite så det blir för trångt. Men med en knivspets täljer man rent inuti rörkanten så den blir 10mm igen.
Jag var ändå och grävde i min VVS-låda. Hittade 12mm stödhylsor som testades men de är ju logiskt nog till 10mm för att passa 12mm rör. Tanken att faktiskt testa 12mm rör slog mig aldrig 😂

Ibland har man gud på sin sida i Jönköping. Efter renoveringen har jag skänkt bort alla överblivna kopparrör men efter mycket grävande i min låda hittade jag den här lilla stumpen i botten.

Kopparrör med stödhylsor och muttrar på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Den kapades och lyckades få ut 4cm lång bit för att testa på en axel och den passade ju magiskt bra.
Kopparrör kapad till 4 cm monterad på en axel mot en träyta, visar DIY-projekt i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en bit kopparrör monterad som en axel på en röd yta, med en grön bricka och en rostig mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska söka upp kompisen som jag skänkt rören till och tigga tillbaka 20cm för att byta på alla axlarna.


Tusen tack för alla tips!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.