S sjoelund skrev:
Min maskin har jag på 40 minuter 4 dagar i veckan. Vilket räcker för att klippa (mer så går gräsmattan sönder), men det vore bättre för batteriet att jobba mer då Gardena/HQ laddar batteriet så mycket att det går sönder (bytt batteri 1 gång redan vid 16 dagar total klipptid). Så det är inte säkert att det är bäst att överdimensionera.
Det gick på garantin?

Du måste ha väldigt liten gräsmatta om den bara är igång 40 minuter 4 dagar?

Jag har min igång från 10-19. 7 dagar i veckan. God kapacitet ännu efter 6 år. Om det blir mer fuktigt med gödsel så ökar jag tiden så det blir 08-20 istället.

Min går dessutom på 2 etage i trädgården. Har ramp =)
 
R Rkarlsson skrev:
Det gick på garantin?

Du måste ha väldigt liten gräsmatta om den bara är igång 40 minuter 4 dagar?
Nej och Ja
 
S sjoelund skrev:
Nej och Ja
Ok. Hittar inte på HQ:s hemsida. Men de har 24 månader. Ansåg de att din inte var skött som det skulle ?
 
R Rkarlsson skrev:
Ok. Hittar inte på HQ:s hemsida. Men de har 24 månader. Ansåg de att din inte var skött som det skulle ?
Batterier exkluderas
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Batterier exkluderas
Den var ändå lite intressant. Tog fram mitt garantiavtal. Står ingenting alls om att batterier exkluderas så det tror jag inte på. Det är en produkt som de säljer som skall funka.

Däremot står det om man brukat produkten på ett ovanligt vis mot rekommendation så gäller inte garantin.

Om de exkluderas ser jag gärna korrekt info =) Kommer nämligen troligtvis köpa mig en andra robot.
 
Ok, jag förstår poängen med att överdimensionera när man det hur många timmar/dygn dom kan behöva jobba.


Men om man tittar på tex Gardena Sileno Life

700m², 1000m² och 1200m²
Alla har exakt samma mått, vikt, klippbredd och batteri.

"Daglig aktiv tid (klippning & laddning)" är 21h för största modellen, 16h för mellan, och siffra saknas för den lilla.

Med andra ord exakt samma maskin med olika pris och lite annan programmering?


Här skulle man ju inte vinna nånting alls på att överdimensionera.
Nästan så att alla 3 modeller är "lagom" för typ 400m² ?


Är andra tillverkare bättre eller lika?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ok, jag förstår poängen med att överdimensionera när man det hur många timmar/dygn dom kan behöva jobba.


Men om man tittar på tex Gardena Sileno Life

700m², 1000m² och 1200m²
Alla har exakt samma mått, vikt, klippbredd och batteri.

"Daglig aktiv tid (klippning & laddning)" är 21h för största modellen, 16h för mellan, och siffra saknas för den lilla.

Med andra ord exakt samma maskin med olika pris och lite annan programmering?


Här skulle man ju inte vinna nånting alls på att överdimensionera.
Nästan så att alla 3 modeller är "lagom" för typ 400m² ?


Är andra tillverkare bättre eller lika?
Har du långt till närmsta återförsäljare skulle jag vilja skriva. Då bara om Gardena och HQ.

Har du Gardena nära så kör på den, har du HQ nära så kör på den.
Har du worx nära så hoppa den.

Får du strul så är det enklaste ju att ha en verkstad nära dig.
 
R Rkarlsson skrev:
Har du Gardena nära så kör på den, har du HQ nära så kör på den.
Gardena och HQ är samma företag med samma reservdelar och batterier.
 
Jag köpte ”fel” klippare när jag först skaffade robotklippare för 5år sen. Jag gick på storleken på tomten och köpte en HQ 310, ville egentligen ha en 430X men tyckte inte det var värt pengarna. Hade 310:an 1 år o sålde den för att köpa en 430X. 430X har absolut överkapacitet för min tomt men vilken skillnad det blev i klipptid jämfört med 310:an. Har inte ångrat bytet men det blev onödigt dyrt att inte köpa rätt från början.

Först o främst har 430X MYCKET längre klipptid på varje laddning och det påverkar ju väldigt mycket hur den hanterar klippningen.
 
S sjoelund skrev:
Gardena och HQ är samma företag med samma reservdelar och batterier.
Jo men det vet jag. Den reperatören vi har i närheten är inriktad på HQ. Tar säkert gardena med.

Men hq är ändå hq ;) Jag är partisk då jag har robot, stångsåg, stånghäcksax och samlar på mig mer :D Gillar de helt enkelt för att för mig har det varit så fruktansvärt problemfritt medans andra man känner med andra märken bara har problem då de inte har spikrak matta. Enda roboten jag vet som funkar perfekt i kvarteren är hondas. Men tantens tomt ser bättre ut än en park. (ligger ute varenda dag och pillar)
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men det vet jag. Den reperatören vi har i närheten är inriktad på HQ. Tar säkert gardena med.
Gardenas hemsida länkar till Husqvarna när man ska leta reparatörer/återförsäljare. Budgetmärket ;)
 
S sjoelund skrev:
Gardenas hemsida länkar till Husqvarna när man ska leta reparatörer/återförsäljare. Budgetmärket ;)
Det är som att jämföra Cadillac med Saab på den tiden GM ägde det ;) Saab fick det sämsta materialet i sig ;) (BLS, 9-3)
 
R Rkarlsson skrev:
Det är som att jämföra Cadillac med Saab på den tiden GM ägde det ;) Saab fick det sämsta materialet i sig ;) (BLS, 9-3)
93 var Opeldelar.
 
E
För 500m2 räcker Gardenas 700. Jag har samma uppsättning, och den funkar super.
 
Jag har ca 500m2 trixig gräsmatta med smala passager och en brant slänt. Jag valde en Husqvarna Automower 310 och den har verkligen funkar bra 👍

Den klipper mellan 06 - 07:30 och 18.30 till 22 varje dag när gräset växer som mest, annars mindre. Det räcker hur bra som helst!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.