Jag håller på att byta tak och skulle vilja att taket fortsätter lite längre ut från väggen än tidigare. Alltså går det att göra takstolarna cirka 25 cm längre, utan att kompromissa med bärigheten som finns idag.

Samt på sidan som går upp mot nocken, hur långt kan jag låta sponten gå utanför taket utan att kompromissa på kvaliteten?
 
  • Delvis demonterat tjärpappstak med synliga träbjälkar och takstolar under renovering i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet tak med exponerade takstolar och en befintlig vägg, i syfte att illustrera en diskussion om förlängning av takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är nog bara en byggkonstruktör som kan räkna på det utifrån takstolskonstruktionens nuvarande dimensioner, snözon och annan taklast.
 
C chsu0709 skrev:
Jag håller på att byta tak och skulle vilja att taket fortsätter lite längre ut från väggen än tidigare. Alltså går det att göra takstolarna cirka 25 cm längre, utan att kompromissa med bärigheten som finns idag.

Samt på sidan som går upp mot nocken, hur långt kan jag låta sponten gå utanför taket utan att kompromissa på kvaliteten?
Regla på med samma storlek som på de utstickande delarna. Ingen bärighet påverkas där.
 
  • Gilla
chsu0709
  • Laddar…
25cm är rätt långt, framförallt i avseendet att takfoten hamnar en bra bit längre ner. Kan se lite skumt ut.

Jag skulle bygga en förlängning av takstolen i samma dimension som takstolen (från änden och utåt + under) och sedan fixera denna med 12mm byggplyfa på sidorna som skruvlimmas. Skulle förvåna mig om det trillar av.
 
  • Gilla
chsu0709
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Regla på med samma storlek som på de utstickande delarna. Ingen bärighet påverkas där.
Det var det jag trodde, fick tag i en snickarpolare tillslut, som säger som du. Så jag tog bort lite tegel, la en regel jämte befintliga takstolar och sågade av lite av den befintliga som stack ut så det inte skulle vara dubbel. Ungefär 1 m överlapp.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.