Hej!
Jag funderar på att köpa en industritomt för att bygga en verkstadslokal som planen är ska huvudsakligen vara för privat bruk/hobby-ändamål.
Finns det några hinder för det?
När kommunen sålde den aktuella tomten till nuvarande ägare så fanns det en klausul i köpekontraktet om att kommunen hade rätt att köpa tillbaka tomten till ursprungligt pris ifall den inte bebyggdes inom 2år samt att det avsågs att bedriva verksamhet på den. Nuvarande ägare har ägt den i mer än 2år men har bara påbörjat lite byggarbete, dock har han haft vis annan verksamhet på tomten.
Men jag tänker att det villkoret inte kommer gälla mig eftersom den klausulen inte kommer stå i köpekontraktet mellan mig och nuvarande ägare? Kommunen borde väl inte kunna invända?
Kan jag få problem att få bygglov av kommunen om jag inte kan visa att byggnaden är för företags verksamhet?
Jag är medveten om att tomten inte får användas för bostad men det är ju inte tanken.
 
I många kommuner skulle det där gå bra men jag tror att det enda sättet att få ett säkert svar är att tala med kommunen.
 
Claes Sörmland
Det finns inget hinder. Så länge du söker bygglov för en byggnad med verksamhetsändamål som stämmer med planen så ska den beviljas. Kommunen kan inte neka. Skulle de neka så överklagar du och får bygglovet.

Däremot skulle jag inte överinformera kommunen vad dina planer är, d v s exakt vad verksamheten är. Se bara till att den verksamheten ryms inom bygglovet. Finns ingen anledning att skapa problem som inte finns.

Kommunens återköpsrätt är ett avtal som är mellan säljaren och kommunen. Har ej med dig att göra.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Följdfrågor: Jag vet att jag behöver skicka in en Verksamhetsbeskrivning ihop med bygglovsansökan för att bygglovsenheten ska kunna bedöma om den planerade verksamheten passar in i detaljplanen. Men behöver tomten ägas av det tänkta företaget eller kan den ägas av mig privat? Jag kommer nog inte att bebygga tomten förrän om 2-3 år när jag sparat ihop tillräckligt, och känns onödigt att ha företag utan verksamhet under den tiden om det inte behövs..
 
Claes Sörmland
Det finns inget krav att det är fastighetsägaren som söker bygglov.

Och som vanligt med sådana här saker så är det bara planer. Man söker bygglov för en planerad användning som beskrivs i bygglovsansökan, t ex i en verksamhetsbeskrivning. Och sen kanske det aldrig blir av när man väl har byggt. Man får ändra användning på byggnaden dagen efter att slutbesked har givits så länge som ändringen inte är väsentligen annat ändamål. D v s vilket företag eller vilket enskild person utövar verksamheten påverkar inte ändamålet.
 
Åtminstone här i Österbotten är det inte alls ovanligt att småföretagare äger fastigheten i eget namn fastän företaget använder den. Fördelen är att om företaget går dåligt eller om man skall pensionera sig kan man lägga ner det snyggt och prydligt och ha fastigheten kvar som boägg för ett nytt försök senare i livet eller om nästa generation vill starta någonting. Nackdelen är sämre lånemöjligheter och att man måste betala moms på byggkostnaderna.
 
H heimlaga skrev:
Åtminstone här i Österbotten är det inte alls ovanligt att småföretagare äger fastigheten i eget namn fastän företaget använder den. Fördelen är att om företaget går dåligt eller om man skall pensionera sig kan man lägga ner det snyggt och prydligt och ha fastigheten kvar som boägg för ett nytt försök senare i livet eller om nästa generation vill starta någonting. Nackdelen är sämre lånemöjligheter och att man måste betala moms på byggkostnaderna.
https://lawline.se/answers/fastighet-som-ags-genom-enskild-firma
Hittade detta, så vad jag förstår så med enskild firma så görs ingen skillnad mellan personen och firman även gällande ägandet av fastigheten.
Betyder det att man slipper betala momsen för byggkostnaden retroaktivt om firman avslutas efter ett antal år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.