Hej!

Mina föräldrar har gått bort och jag måste tömma deras mycket stora villa. Säkert 350 m2 inkl. källare.
Vissa rum i källaren är helt fyllda med saker - blandat bra och bara slänggrejer.
Tänkte ta dit firmor sedan för att sälja saker av ev. värde men innan dess måste jag rensa så att man kan se allt som finns - och då har jag lite frågor.

Vill ju helst slippa åka till återvinningen tusen gånger så tänkte ta dit container eller Big Bags men hur funkar det med sortering? Tror att processen nog kommer att ta ett halvår så antar att Container blir dyrt?
Om man kör Big Bags måste man sortera då? Man kan ju i och för sig köpa flera: Elektronik, brännbart etc....

Hur hade ni gjort?
 
Varför inte sälja kåken inklusive alla inventarier?
 
Här finns firmor som tar allt.
Dvs finns mycket av värde så bekostar det städningen efteråt.
Finns lite mindre av värde så kostar det en slant men då gör dom också allt.
Man lämnar nyckeln sen sköter dom resten.
När dom lämnar så gör dom det med flyttstädning gjord som ska godkännas av tillträdande kund.
 
Vill du göra det enkelt för dig så googlar du på "dödsbon köpes". Sådana firmor tar hand om allt, säljer det fina på auktion eller via antikhandel el motsv och slänger allt skräp. Även flyttstädning/slutstädning i vissa fall. Du behöver inte fundera på container eller big bag. Värdesaker och annat med affektionsvärde tar du själv hand om i förväg.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Beklagar sorgen, var med om liknande fast en sommarstuga. Det var MYCKET att rensa. Vi behöll sommarstugan ett par år.
Nu tar jag för givet att du vill göra jobbet själv.

Vet inte vart du bor men i den kommunen så gick det att hyra helg container där man fick slänga nästan allt till ett förmånligt pris, leverans fredag hämtning måndag. Innan hade vi rensat och gjort högar ute/inne. Så själva fyllandet gick undan när förarbetet var gjort.

Annars rensa och sortera efter saker du/ni vill dela på, bortskänkes, säljes och kastas.
Kasta högen sorterar du sen efter hur stationerna på återvinningen ser ut. Och så packar du släpet/bilen efter hur stationerna kommer. Då är det färdig sorterat och bara att kasta när du kommer fram.

Jag kom över en kille som kastade skräp till bra pris. Det var ett par hundralappar/släp som vi sen kunde dra av från dödsboet. Här vet jag att han kastade på återvinningen och inte i skogen. Men idag ser jag bara ungdomar som tar 1000kr/släpet och det är de inte värt tycker jag.
 
Tack, men vill göra detta själv då det mitt bland "skräp" och annat finns saker av både affektions och riktigt värde. Ser det också som en del av min avskedsprocess och har nu gått ner i arbetstid för att kunna hantera detta. Och att bara hiva deras liv känns inte alls värdigt.

Men, en container en helg funkar inte - kommer att vara där en-två dagar i veckan så antar att det är Big Bags eller motsvarande som gäller då? Någon som har koll på olika leverantörer? Kan man hiva blandat eller måste man ha flera och sortera?

Tack!
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vill du göra det enkelt för dig så googlar du på "dödsbon köpes". Sådana firmor tar hand om allt, säljer det fina på auktion eller via antikhandel el motsv och slänger allt skräp. Även flyttstädning/slutstädning i vissa fall. Du behöver inte fundera på container eller big bag. Värdesaker och annat med affektionsvärde tar du själv hand om i förväg.
Det är bara det att för att hitta/se saker måste jag rensa och slänga massa. Så mycket saker i vissa rum.

Sedan tänkte jag ta dit firmor när det väl går att se vad som finns.....
 
Det finns också typ 3-4 frysar fulla med rester etc. Var/hur slänger jag det?
 
Big bags (som hämtas av företaget Big bag iallafall) behöver inte sorteras förutom att el och farligt avfall inte får förekomma. Det är ju det som är den stora fördelen.
 
P pjkw skrev:
Big bags (som hämtas av företaget Big bag iallafall) behöver inte sorteras förutom att el och farligt avfall inte får förekomma. Det är ju det som är den stora fördelen.
Ok, finns en hel del elektroniksaker: gamla stereos, Tv:s, småelektroniska saker, förråd fulla med gamla kontakter, sladdar, lampor etc. Så dessa går inte att slänga så då?
 
V Verelius skrev:
Det finns också typ 3-4 frysar fulla med rester etc. Var/hur slänger jag det?
Passa på att utnyttja kommunala tömningen så mycket du bara kan nu. Om ni har som oss så att säg. Går inte pausa överhuvudtaget vid dödsbo.

Så inför varje tömning har farsan och hans syskon fyllt upp tunnorna till bristningsgränsen.

Kolla annars med kommunen om de har en lösning på det så du kan få ut ett extrakärl för rensningen av mat.
 
R Rkarlsson skrev:
Passa på att utnyttja kommunala tömningen så mycket du bara kan nu. Om ni har som oss så att säg. Går inte pausa överhuvudtaget vid dödsbo.

Så inför varje tömning har farsan och hans syskon fyllt upp tunnorna till bristningsgränsen.

Kolla annars med kommunen om de har en lösning på det så du kan få ut ett extrakärl för rensningen av mat.
Kommer ju att hålla på ett tag så får väl helt enkelt ta "maten" där pö om pö. Tack!
 
coconut
V Verelius skrev:
Tack, men vill göra detta själv då det mitt bland "skräp" och annat finns saker av både affektions och riktigt värde. Ser det också som en del av min avskedsprocess och har nu gått ner i arbetstid för att kunna hantera detta. Och att bara hiva deras liv känns inte alls värdigt.

Men, en container en helg funkar inte - kommer att vara där en-två dagar i veckan så antar att det är Big Bags eller motsvarande som gäller då? Någon som har koll på olika leverantörer? Kan man hiva blandat eller måste man ha flera och sortera?

Tack!
Gällande big bags beror det lite på var du bor. Då många är mer eller mindre lokala gällande utbud av att hämta big bags.

De stora jag kan komma på är väl big bag/sortera och rang sells. Men gör en Google sökning på storsäck och din ort/kommun så får du nog ett antal leverantörer. Många har även sorteringsguider på sina hemsidor där man kan se vilka fraktioner man behöver sortera ut. Priserna på hämtningen kan dock skilja beroende på vilken sorts fraktion som hämtas.
 
V Verelius skrev:
Det finns också typ 3-4 frysar fulla med rester etc. Var/hur slänger jag det?
Om man ska göra by the book så ska alla matrester/mat plockas ur förpackningarna och sedan slängas i kärlet för komposterbart.
Om du pratar dom som sköter renhållningen där
V Verelius skrev:
Kommer ju att hålla på ett tag så får väl helt enkelt ta "maten" där pö om pö. Tack!
om du är på plats när sopbilen kommer och pratar med personalen så kanske dom kan låta dig tömma extra i komposterbart. Om du står redo med det när dom kommer så att dom inte behöver vänta brukar det aldrig vara några problem.
 
coconut coconut skrev:
Gällande big bags beror det lite på var du bor. Då många är mer eller mindre lokala gällande utbud av att hämta big bags.

De stora jag kan komma på är väl big bag/sortera och rang sells. Men gör en Google sökning på storsäck och din ort/kommun så får du nog ett antal leverantörer. Många har även sorteringsguider på sina hemsidor där man kan se vilka fraktioner man behöver sortera ut. Priserna på hämtningen kan dock skilja beroende på vilken sorts fraktion som hämtas.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.