Hej alla!

Hoppas det finns någon hobby-konstruktör där ute som har koll på detta och kan ge mig tips!

Jag vill bygga ut en bit av våran altan som vi har på ena sidan av vår pool. Idag är den sidan bara blygsamma 60-70 cm och jag vill utöka den till i alla fall 220-270 cm. Själva konstruktionen blir lite av ett specialfall då jag vill montera bärreglar mot poolväggen och sedan kommer dessa stödjas på en ytong-mur ca 70 cm bort. Hur mycket kan jag sedan låta bärregeln "falla ut" utan att behöva bygga stödpelare. Altanen kommer ej belastas med något tungt på denna del.

Det känns som att 1,5 m "uthäng" borde klara sig utan svikt med en 170x45 regel eller till och med 2 meter? Gör det någon skillnad att köra 220x45 regel istället? Cc är tänkt att vara 45-50 cm mellan reglarna.

Har lagt till en skiss för förtydligande!
 
  • Skiss över konstruktion av altan med bärreglar, poolvägg och ytongmur för planerad utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer att svikta och kanske böja sig ner, ska det bli bra så är ett stöd längst ut ett måste.
 
K
Är pelare längst ut uteslutet? Eller snedsträvor från botten av ytongfundementet till ytterkanten?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är pelare längst ut uteslutet? Eller snedsträvor från botten av ytongfundementet till ytterkanten?
Inte uteslutet, men blir mer estetiskt utan samt betydligt mindre jobb och materialåtgång. Så vill helst slippa.
 
Insåg nu att jag har en balkong som ”sticker ut” 1,5 m på i princip samma sätt, men då är det limträbalkar med 43 cm höjd och 10+ meter långa. Så kanske helt annan typ av stabilitet vi talar om?
 
  • Undersidan av en balkong med långa limträbalkar och gråmålad brädtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
K
Ja över dubbla höjden och sen limträ… Lite äpplen och apelsiner typ
 
B
"Altanen kommer ej belastas med något tungt på denna del."

Ända tills det blir en 40års fest och hela släkten står och trängs på den där ytan. Kanske inte din fest, kanske nästa ägares fest.

1.5 till 2m överhäng är rätt mycket. Och större potential att få en större tyngd på ytan. Jag tror du tar lite lätt på det här.

Träguiden hade en del tabeller och dimensioneringsexempel, som jag använt när jag dimensionerat diverse träkonstruktioner.
 
tommib
D dawid skrev:
Insåg nu att jag har en balkong som ”sticker ut” 1,5 m på i princip samma sätt, men då är det limträbalkar med 43 cm höjd och 10+ meter långa. Så kanske helt annan typ av stabilitet vi talar om?
Ja, du har t.ex. en hel övervåning som håller balkarna på plats. Du ser på din ursprungliga bild att du har byggt en hävstång där kraften kommer på infästningen mot poolväggen när någon går ut där på överhänget. Jag hade absolut inte litat på det. Det är alltså inte bara svikten i överhänget utan också hävstången mot fästet som är problemet.

Sätt snedsträvor om pelare är uteslutet av markskäl. Men helst pelare.

Som andra skribenter skriver så vet du att det där överhänget inte ska belastas, men dina gäster eller nästa ägare vet inte det.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.