Hej
Bor i en enplansvilla från 61 där alla fönstren är utbytta till moderna 3-glas förutom altankombon. Där sitter original altandörr och fönster kvar, tvåglas. Dörren är 210x80 och fönstret 160x120

Efter att ha läst en del trådar här på Byggahus verkar det vara en himla kontrovers ifall det är ekonomiskt lönbart att byta ut fönster eller inte. Jag hade en energirådgivare här från kommunen för att leta läckor med värmekamera, och han tyckte definitivt att jag skulle byta ut dessa. Horisonten är lång då jag vill bo här livet ut.

Funderar på om jag ska börja spana på Blocket och Återbruket ifall det dyker upp något man kan fynda. Borde väl inte vara så svårt att byta ut själv?

Eller är det mest ekonomiska bara att sätta dit nya tätningslister? Har redan gjort det på altandörren men inte fönstret.

Äldre tvåglas altandörr och fönster med utsikt över en veranda med byggmaterial och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre altandörr och fönster med tvåglas sett från insidan av en enplansvilla, med utsikt mot en trädgård och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassisk altandörr och fönster med tvåglas från 1961 i en tegelvilla, verktyg och trädgård syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Jag skulle byta till nytt om du ska behålla huset. Du får bättre isolering och slipper underhåll x antal år.
 
Om bågar och karmar är i gott skick, och du har tätningslister som förhindrar att det läcker in/ut luft, så tjänar man inte så jättemycket på att byta, som jag har uppfattat det iaf.
 
Är karmar i fint skick och du "bara" vill ha bättre isolervärde på fönsterna går det ju att bygga om dem till treglas fönster.
Hur prisvärt det är eller hur länge det håller vet jag dock inte.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle byta till nytt om du ska behålla huset. Du får bättre isolering och slipper underhåll x antal år.
Alright. Ja precis, slippa underhåll hade ju varit skönt. Frågan är hur mycket bättre isolering man får. Fönsterbutikerna gör ju såklart jättestor marknadsföring på att man sparat igen investeringen efter x antal år. Men det får man väl ta med en rejäl nypa salt.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om bågar och karmar är i gott skick, och du har tätningslister som förhindrar att det läcker in/ut luft, så tjänar man inte så jättemycket på att byta, som jag har uppfattat det iaf.
De verkar hela och inte ruttna i alla fall, sitter skyddat från regn. Tätningslister är ju bra men frågan är ifall det är helt tätt vid fogen mellan glaset och bågen.
Ja så har jag fattat det också, i alla fall om man ska tro trådarna här på forumet. Och att det kanske potentiellt bara är några kronor man sparar in per år?

K Klass0n skrev:
Är karmar i fint skick och du "bara" vill ha bättre isolervärde på fönsterna går det ju att bygga om dem till treglas fönster.
Hur prisvärt det är eller hur länge det håller vet jag dock inte.
Ja det är ett alternativ. Men med allt jobb det innebär så känns det nästan lika värt att byta ut hela fönstret. Om det nu inte är jättelätt att sätta i en extra ruta, även i dörren
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N naikon skrev:
Alright. Ja precis, slippa underhåll hade ju varit skönt. Frågan är hur mycket bättre isolering man får. Fönsterbutikerna gör ju såklart jättestor marknadsföring på att man sparat igen investeringen efter x antal år. Men det får man väl ta med en rejäl nypa salt.
Nu är väl inte mitt val bara beroende värmebesparande investering o beräknat på ett antal år investeringen återbetalt sig.
Det höjer komforten och ser inte lika risigt ut med nya fönster o altandörrar och som sagt skjuter man behovet av underhållet x antal år framåt.

Ett äldre, kopplat fönster (två enkelglas och delbar båge) har ett U-värde på ungefär 2,9. Ett äldre isolerglasfönster med 3- eller 2-glas i enkelbåge håller ett U-värde på omkring 2,7 – 1,8. Nya moderna 3-glas har U-värde mellan 0,7 – 1,3.
 
N naikon skrev:
De verkar hela och inte ruttna i alla fall, sitter skyddat från regn. Tätningslister är ju bra men frågan är ifall det är helt tätt vid fogen mellan glaset och bågen.
Ja så har jag fattat det också, i alla fall om man ska tro trådarna här på forumet. Och att det kanske potentiellt bara är några kronor man sparar in per år?
Ja, så tror jag också, är dina 2 glas i bra skick, så sparar man nog inte så himla mycket med att byta till 3 glas.
Det lär ta många år för att tjäna in kostnaden för att byta till 3 glas iaf.
 
Hade sådana fönster i vårt hus fram till 2010. "Perspektivfönster" kallas, eller heter de. Läcker som såll i leden. Inget bra fönster om man som jag har golvvärme, var rejält kallras i dessa. Fick frost i nedre hörnen under -20 ute.

En lindring får man om man sätter dammtätningslist mellan bågarna. Vi fick på så sätt bort invändig frost och imma i hörnen. Men kallraset gick inte få bort, så jag bytte med framgång själv ut 11 fönster och 2 altandörrar till 3glas U 1.2. Kallraset som mest märktes i köket försvann.

Kan tillägga att våra gamla fönster var monterade rätt långt ut i fasaden (tegel) så den effektiva ytan som var drevad var inte stor. Jag flyttade givervis in de nya fönstren så hela karmen hamnade innanför luftspalten.
 
Tack för era svar, jättebra info. Det är kanske inte en dålig ide att börja kolla efter nytt fönster. Som sagt så ska jag ju bo här väldigt länge.


Ett nytt 160x120 verkar man kunna få från 5.000 nytt. Jag behöver ju inte ha öppningsbart eftersom det sitter bredvid altandörren och har aldrig öppnat detta tidigare.
Men eftersom det inte är någon brådska så tänker jag att jag håller koll på Blocket och liknande ifall det kommer upp något fynd typ felbeställning el lik.

Ang drevning så verkar fönstret sitta väldigt tajt mot fasaden. Kan det bli svårt att dreva ordentligt då?
Lägger till lite fler bilder.
Fönster i rött trähus med tät anslutning till tegelvägg, ingen drevning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med dålig drevning nära altandörr, potentiellt för byte eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett befintligt fönster med utsikt mot en uteplats, indikerar behov av byte eller drevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du slipper två sidor att putsa dessutom med 3-glas.
Har bytt alla på ett hus från -60 och de var liknande dina.
* de gamla var slitna mekaniskt och även glasen, lite repor
* de nya är alu-klädda med anpassad färg, ingen målning framöver
* enklare att putsa
* några fick bli fasta fönster
* kunde sätta in helglasade dörrar istället för den dåligt isolerade nederdelen på de gamla.
* räknade aldrig på energi, men det blev en förbättring på köpet
 
Du får kanske öppna fodret och dreva inifrån om det blir tight. Finns risk att smygen blir skadad när gamla fönstret skall tas bort. Så det är nog lika bra att isf göra om både smyg och foder.

Mina gamla fönster verka ha suttit på plats innan fasaden murades. Det gick knappt att få in ett A4 papper mellan karm och tegel. Jag fick ju bygga om mina smygar eftersom jag flyttade in fönstret och passade då på att göra om fodret också.

Satte 4 st fasta fönster intill altandörren, som du nämner det är ju fönster som aldrig öppnas. Fasta är ju billigare också.

Gamla altandörrar brukar ha kass , eller obefintlig isolering under fönstret. Tjuvar brukar ladda på med en hästspark där så kan de krypa in i hålet......ofta masonit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.