Fick några gamla verktygsskåp från ett företag som inte behövde dem längre. Stora bjässar som väger några hundra kg styck så det var en utmaning att få hem dem! Men det gick till slut.

Ett av skåpen är dock rejält rostigt på undersidan. På några ställen har det rostat igenom botten helt. Min tanke var att ta bort rosten, måla den och sätta på länkhjul men efter att ha kört en vända med stålborste på skruvdragaren så dök alla hål upp och rosten försvinner inte med borsten.

Går det att rädda? Hur bör jag göra?
 
  • Ett stort gammalt verktygsskåp står upprätt med omfattande rost och hål på undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt verktygsskåp med genomrostade hål står i ett garage, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt verktygsskåp med genomrostade hål på metallens undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig metallbotten på ett gammalt verktygsskåp med flera rosthål och rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
måste du laga hålen? (Verktygen lär inte försvinna genom dessa små hål). Annars finns det många bilmekare som lagat värre rostskador än dessa. Svetsa igen hålen, spackla (finns speciella metallspackel) , tennspackla m.m. finns mängder av material och arbetsmetoder.
 
Nej! Precis som du säger, hålen har ingen större betydelse då de är på undersidan så kommer de inte synas.

Däremot vill jag ju inte att rosten ska fortsätta förstöra skåpet och jag verkar inte få bort mer rost på det här sättet.

Behöver jag ta bort all rost innan jag målar? Isf, hur skulle ni gör det?
 
K kalasarn skrev:
Nej! Precis som du säger, hålen har ingen större betydelse då de är på undersidan så kommer de inte synas.

Däremot vill jag ju inte att rosten ska fortsätta förstöra skåpet och jag verkar inte få bort mer rost på det här sättet.

Behöver jag ta bort all rost innan jag målar? Isf, hur skulle ni gör det?
Tänker du förvara skåpen i fuktig miljö framöver?
 
Det ska stå i garage/källare. Tanken med att sätta hjul på det är ju dels att det blir lättare att flytta runt men även att få upp det får golvet som är betonggrund.
 
Går det inte att klä det med plywood in och utsidan i botten så blir det stabilt att fästa hjulen i.
Eller har du tillgång till en plåt på var sida funkar det också fint skulle jag tro.
 
Det skall vara en ståborste med tvinnade trådar monterad på vinkelslipmaskin. En prisvärd modell finns på Biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.