Hej!

Detta blir mitt första inlägg efter många års smygläsande!

Vi har ett sidoljus med sprucket glas vid ytterdörren och jag tänkte försöka byta det själv och samtidigt byta till klarglas.

Gissar att det borde gå att pilla loss listerna försiktigt och sen lossa glaset?

Hoppas kunna återanvända listerna utom den nedersta som verkar rätt rutten. Några tips på var jag kan hitta dylik list eller vettig ersättning?

Tack på förhand för hjälp och tips!

/Calle
 
  • Sprucket sidoljusglas vid en ytterdörr med skadad nedersta list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En spackelspade mellan list och karm, så får du bort listen trots att det är mycket färg i skarven.
Gå in på ett snickeri så får du hjälp med en passande list.
 
Obehandlad Smyglist 8x27, finns på valfri bygghandel!
(Ögonmått kan skilja från verkligheten)
 
Jag bytte glas i ett mindre hallfönster, köpte glaset här,
https://www.interglas.se/isolerglas.html
Struntade i glaslisterna och satte fast det med fog istället, det beror väl lite på hur utsatt läge fönstret sitter i om det är lämpligt eller inte.
Nytt glas installerat i hallfönster med synliga fogkanter och vitmålad trälister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bra svar!

Möjligt att det går att sätta ett isolerglas ytterst istället för det inre och yttre enkelglas med typ 15cm mellanrum som sitter idag. Var det så du gjorde Peter, eller bytte du befintlig isolerkassett?
 
Okej, inte så dumt! Kan nog blir bra om falsen är djup nog.
 
Väcker liv i den här tråden för att höra om du genomförde bytet? Hur blev resultatet?
 
Kul att du frågar, ledsen att jag inte återkom med resultatet tidigare :) Det blev riktigt bra faktiskt. Måttbeställde den tunnaste kassetten jag hittade och limmade med byggfog. Glaset står på några små distansbitar i botten. Sen limmade och fogade jag lister runtom och målade in alltihop.
 
  • Installation av en tunn kassett för glas med lister runtom, målat i en integrerad färg, visande distanser och utfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad fönsterkarm med en tunn kassett fastlimmad, distansbitar och lister runtom enligt DIY-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
K keyzer2 skrev:
Kul att du frågar, ledsen att jag inte återkom med resultatet tidigare :) Det blev riktigt bra faktiskt. Måttbeställde den tunnaste kassetten jag hittade och limmade med byggfog. Glaset står på några små distansbitar i botten. Sen limmade och fogade jag lister runtom och målade in alltihop.
Ser riktigt bra ut! Blir nog till att göra samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.