Jag har ett hus jag är intresserad av att köpa, det är fjärrvärme i det. En REDAN central i källaren. Är ett sutteränghus från 70talet. Jag provat att hyrt det tidigare och således bott där en tid och sovit. Det är till salu nu alltså. Men det är periodvis ett j-a oljud från, jag antar det är fjv centralen, i främst rummen på övre plan. I sovrummen är det som ett sjungande ljud, sova utan öronproppar går ej. Jag har inte frågat än nån tekniker om detta ännu men törs man köpa ett sånt här hus ? Väldigt irriterande ljud...🤔 Vad kan det egentligen bero på ?
 
W Werner Wogel skrev:
Jag har ett hus jag är intresserad av att köpa, det är fjärrvärme i det. En REDAN central i källaren. Är ett sutteränghus från 70talet. Jag provat att hyrt det tidigare och således bott där en tid och sovit. Det är till salu nu alltså. Men det är periodvis ett j-a oljud från, jag antar det är fjv centralen, i främst rummen på övre plan. I sovrummen är det som ett sjungande ljud, sova utan öronproppar går ej. Jag har inte frågat än nån tekniker om detta ännu men törs man köpa ett sånt här hus ? Väldigt irriterande ljud...🤔 Vad kan det egentligen bero på ?
Låter det från elementen eller fjärrvärmecentralen? Borde inte låta från fjärrvärmecentralen om inte tex en cirkulationspump håller på att skära ihop?
 
D DE73 skrev:
Låter det från elementen eller fjärrvärmecentralen?
Elementen är tysta, låter som nåt stomljud som kommer och går. Verkar vara värst kvällar/nätter av någon anledning.
 
Har du lyssnat vid fjärrvärmecentralen?
 
D DE73 skrev:
Har du lyssnat vid fjärrvärmecentralen?
Jaa den låter ju, som en toalett som står och flödar...😁
 
Har du provat att lufta?
 
D DE73 skrev:
Handlar din andra tråd om samma sak?
[länk]
Det var ett annat hus, ingen fjärrvärme där, men det var ett liknande ljud också. Men det försvann efter vintern.
 
D DE73 skrev:
Har du provat att lufta
D DE73 skrev:
Har du provat att lufta?
Lufta vad ?
 
W Werner Wogel skrev:
Lufta vad ?
Elementen och sedan fylla på vatten till rätt tryck.
 
D DE73 skrev:
Elementen och sedan fylla på vatten till rätt tryck.
Jag har luftat dom, dom är ju tysta, ljudet kommer ju inte därifrån, eller hur tänker du nu ? 🙄

Jag vet jag såg på ett annat hus som var till salu med fjärvärme, där brummade elementen på, men så
är det ju inte här.
 
När min cirkulationspump var på väg att skära så lät det mer ute i huset än vad det lät i rummet (tvättstugan) där FLVPn står. Det gick inte att koppla ljudet till elementen heller utan det blev resonansljud i själva rören till elementen, mer i vissa rum och mindre i andra. Byte av cirkulationspump löste problemen.
 
  • Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När min cirkulationspump var på väg att skära så lät det mer ute i huset än vad det lät i rummet (tvättstugan) där FLVPn står. Det gick inte att koppla ljudet till elementen heller utan det blev resonansljud i själva rören till elementen, mer i vissa rum och mindre i andra. Byte av cirkulationspump löste problemen.
Hur vet man om cirkulationspumpen håller på skära då ? 🧐
 
Lägg handen på den, vibrerar den kraftigt så kan du vara rätt säker på det. Du kan också prova att stänga av den, om den då är trög att snurra med en skruvmejsel (under toppbrickan) så kan du räkna med att lagren är på väg att ge upp.
 
  • Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
W Werner Wogel skrev:
Jag har luftat dom, dom är ju tysta, ljudet kommer ju inte därifrån, eller hur tänker du nu ? 🙄

Jag vet jag såg på ett annat hus som var till salu med fjärvärme, där brummade elementen på, men så
är det ju inte här.
Porlande vattenljud skulle kunna vara luft i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.