Hej!

Vi har köpt ett hus med en gigantisk och väldigt sliten altan. Trät har slagit sig på flera ställen, vi har ingen aning om huruvida det impregnerat eller ej och det är en väldigt ruggig och sprucken yta på trät.

Vi har nu skurat hela däcket för hand med trallrengöring och börjat slipa däcket med en hyrd golvslip med P80 sandpapper, men det ser fortfarande ut som skit och slipmaskinen tar såklart bara på de delar av trallen som sticker upp. Det är liksom en för ojämn yta för att slipning ska funka. Som ni ser blir det helt randigt. Tanken var att vi sen skulle olja det för det antog vi behövdes, men efter att ha läst runt lite här verkar det som att det kanske inte alls är aktuellt…

Frågor:
Hur vet vi om trät är tryckimpregnerat?
Hur får vi en fin altan utan att bygga nytt?
Vi kommer slipa klart eländet så att hela blir lila randigt och ojämnt, men vad ska vi göra därefter? Såpa, olja, lasera eller bränna upp skiten?
 
  • Slitet träaltandäck med ojämn och randig yta efter slipning, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa med p40 eller grövre först och sen p80. Skulle nog rekommendera terrasslasyr som behandling sen, är rätt förlåtande.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du testat detta [länk]
Länsförsäkringar har gjort ett test på ett gäng trallrengöring .
Vet ej vilken du använt ?

Lasyr för trall för att få bort flammigheten .

[länk]
Använde rengöring från Clas Ohlson som fått bra recensioner, men fick skrubba manuellt då vi har för begränsad vattentillgång för att använda högtryckstvätt.

Kommer inte flammigheten lysa igenom lasyren? Enligt min färghandel blir det i alla fall så, om man laserar på flammigt underlag...
 
S swirve skrev:
Slipa med p40 eller grövre först och sen p80. Skulle nog rekommendera terrasslasyr som behandling sen, är rätt förlåtande.
Vi gav upp slipningen, alla skruvhuvuden är sönderkörda och sticker upp för högt för att vi ska kunna slipa ner trallen så att den blir jämn...

Ställer samma fråga till dig angående lasyren - är inte underlaget för flammigt som det ser ut nu för att lasyr ska ha någon estetisk påverkan?
 
Aj, aj, inte slipa.....
Det tar bort den skyddande tryckimpregneringen från träet.

Köp ett par dunkar av Jotun Demidekk Terrassfix (alt Trebitt terrasslasyrborttagare) Det är samma innehåll.
Det bleker och rengör träet på ett bra sätt. I samband med det så använder du en Kärcher PCL-4 som bortar bort det döda gråa träet så att du får en fin yta.
Jag har själv gjort det för nån månad sen och jag är superimpad.

Jag har tyvärr även slipat mitt terassgolv på baksidan, för en 7-8 år sen. Det måste bytas nu då många brädor är så ruttna att man riskerar gå igenom....
 
J Jan_G skrev:
Aj, aj, inte slipa.....
Det tar bort den skyddande tryckimpregneringen från träet.

Köp ett par dunkar av Jotun Demidekk Terrassfix (alt Trebitt terrasslasyrborttagare) Det är samma innehåll.
Det bleker och rengör träet på ett bra sätt. I samband med det så använder du en Kärcher PCL-4 som bortar bort det döda gråa träet så att du får en fin yta.
Jag har själv gjort det för nån månad sen och jag är superimpad.

Jag har tyvärr även slipat mitt terassgolv på baksidan, för en 7-8 år sen. Det måste bytas nu då många brädor är så ruttna att man riskerar gå igenom....
Impregneringen är ju ingenting som är på ytan bara - det är ju genomgående på hela virket?
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Tomture61
J jehr skrev:
Impregneringen är ju ingenting som är på ytan bara - det är ju genomgående på hela virket?
Nope , tränger in ngr mm , är det glest mellan årsringarna (balsaträ) så tränger det in längre .
Men aldrig genom hela .
 
Tomture61
K Katrina Nilsson skrev:
Vi gav upp slipningen, alla skruvhuvuden är sönderkörda och sticker upp för högt för att vi ska kunna slipa ner trallen så att den blir jämn...

Ställer samma fråga till dig angående lasyren - är inte underlaget för flammigt som det ser ut nu för att lasyr ska ha någon estetisk påverkan?
Hur menar du med att skruvhuvuden är sönderkörda , går det inte att få ned en torx i dom 🤔
Dumt med uppstickande skruvar , man kan snubbla / göra sig illa på de .
 
J jehr skrev:
Impregneringen är ju ingenting som är på ytan bara - det är ju genomgående på hela virket?
Jo, det bör det vara, men ledande byggvarukedjor avråder från att bearbeta träet eller klyva det då det minska moståndskraften mot röta.
Och ska man använda det i vatten eller ner i marken rekommenderar de att man använder den obearbetade ändan neråt och behandlar ändträ med medel i bekämpningsklass 3. (Fritt avskrivet från Beijers hemsida)

Så min rekommendation är: Låt bli att använda golvslip på trallgolv, det minskar livslängden avsevärt.
 
K Katrina Nilsson skrev:
Vi gav upp slipningen, alla skruvhuvuden är sönderkörda och sticker upp för högt för att vi ska kunna slipa ner trallen så att den blir jämn...

Ställer samma fråga till dig angående lasyren - är inte underlaget för flammigt som det ser ut nu för att lasyr ska ha någon estetisk påverkan?
Jag upplever att lasyren täcker rätt bra! Håller också på att slipa altan, hade nog tänkt byta hela inom ett par år då den är risig, men det får bli till att slipa och lasera som quick fix så kanske det håller 5 år till. Några enstaka brädor får bytas. Gjorde samma manöver för 7 år sen och har hållit hyggligt i 5-6år.
Jag kör biltemas trall rent ihop med högtryckstvätt med terassmunstycke och sen slipar p40/p80 för att få ner resningen. Får duga så länge. Värst är det jävla staketet som flagnat satan.
Altan under renovering med slipade träbrädor, en svart hink och verktyg vid en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
K Katrina Nilsson skrev:
Hej!

Vi har köpt ett hus med en gigantisk och väldigt sliten altan. Trät har slagit sig på flera ställen, vi har ingen aning om huruvida det impregnerat eller ej och det är en väldigt ruggig och sprucken yta på trät.

Vi har nu skurat hela däcket för hand med trallrengöring och börjat slipa däcket med en hyrd golvslip med P80 sandpapper, men det ser fortfarande ut som skit och slipmaskinen tar såklart bara på de delar av trallen som sticker upp. Det är liksom en för ojämn yta för att slipning ska funka. Som ni ser blir det helt randigt. Tanken var att vi sen skulle olja det för det antog vi behövdes, men efter att ha läst runt lite här verkar det som att det kanske inte alls är aktuellt…

Frågor:
Hur vet vi om trät är tryckimpregnerat?
Hur får vi en fin altan utan att bygga nytt?
Vi kommer slipa klart eländet så att hela blir lila randigt och ojämnt, men vad ska vi göra därefter? Såpa, olja, lasera eller bränna upp skiten?
Du ska inte slipa utan borsta.

Jag kör en PCL4 och den är grymt effektiv, kan verkligen rekommenderas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Du ska inte slipa utan borsta.

Jag kör en PCL4 och den är grymt effektiv, kan verkligen rekommenderas.
Sneglade på en sån på Bauhaus häromdagen! Vad använder du för rengöring med den?
 
Ska man slipa ett ojämnt golv eller trall, slipa diagonalt först åt båda håll, sedan längs med.
 
Ska man ändå lansera eller olja spelar inte minskningen av tryckimptegneringen någon större roll. Inte för att jag stött på trallvirke som är så tätt att impregneringrn inte går djupt in och går den inte djupt in är det kärnvirke som i alla fall är mer motståndskraftigt.

Lämnar ni altanen utan behandling tills nästa år kommer trät att ha hunnit bli gråare och färgskillnaden syns mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.