Håller på och bygger en altan(som så många andra). Nu står vi inför att bygga ett vindskydd/insynsskydd mot grannen och är lite inne på att bygga en spaljé med 22*70 eller 28*70 ribbor fast med ribbor på båda sidor. Grannen och vi är överens om att vi inte vill se varandra 😅

Gjort ett liknande insynsskydd/staket tidigare men tyckte inte förskjutningen blev så bra och att man till viss del kan se in på tomten. Nu undrar jag om någon har tips på hur långt avstånd det bör vara eller hur man får en snygg och tät sådan spaljé utan att bygga ett plank, för jag vill gärna att vinden ska kunna passera utan att ta och belasta staketet alltför mycket.

Tack på förhanden
 
K
Desto bredare plank du använder dig av som ribbor, desto bättre insynsskydd ger de och desto större avstånd mellan ribborna kan du ha...
Vad hade du för förskjutning på ditt tidigare insynsskydd/staket?
 
BirgitS
Kommunerna brukar tycka att för att det ska vara en spaljé ska det vara just genomsiktlig och är bygget inte genomsiktligt så är det ett plank. De tycker också att plank kräver bygglov om de inte är på ett ställe som hör till undantagen för det. Plank nära tomtgräns brukar inte höra till undantagen.

Sen gör du som du vill men det kan ju vara bra att känna till termerna och reglerna.
 
K kniv skrev:
Desto bredare plank du använder dig av som ribbor, desto bättre insynsskydd ger de och desto större avstånd mellan ribborna kan du ha...
Vad hade du för förskjutning på ditt tidigare insynsskydd/staket?
2 cm förskjutning och 2,5 cm glipor mellan ribborna, ribbor 28*70
 
wildeside
Här räknas det som spalje om det är 50% öppet/luft
 
50% luft är väl visuellt dvs om mam har en djup spaljé som 90 grader framifrån har 50% luft behöver den inte räknas som godkänd eftersom minsta vinkel från spaljen gör att man skymmer mer. Andra kommuner har dessutom andra regler/riktlinjer för procenttalet.

Lösningarna är däremot enkla och det är att man bygger flera "oberoende" spaljeer t ex att grannen har en i tomtgränsen och du har en vid altanen, att man omfattas av regeln om plank vid byggnad och utnyttjar den eller bara bygger så tätt man tänkt sig som de flesta andra gör..
Att bygga en friggebodsbyggnad som är 15 m lång funkar också för den delen (ja jag slår rep, samlar på flaggstänger och/eller seglar.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.