S
Det finns ju en uppsjö av kemikalier och olika tillverkare av olika kemikalier, som man kan hälla i sin pool.

Efter att ha startat en 20kbm pool för ca en månad sedan så har vi haft både mjölkvitt och nu gräsgrönt vatten.

Så då uppstår så klart frågan för en relativ nybörjare, hur håller jag vattnet i poolen klart, hela tiden, utan att behöva serva, fiixa och kolla var och varannan dag?

Vi har en sandfilterpump som går 24/7 och så har jag satt till en dränkbar länspump som bara pumpar runt vattnet i en slinga för värme. Vattnet i poolen har under den gångna månaden legat mellan 19-25 grader och ligger större delen av tiden mellan 20 - 22, idag 23.

Tacksam för tips och råd kring ett upplägg av poolskötsel/kemikalier.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Jag har inte lika stor pool men jag har en flotör med klortabletter i sen har jag använt ett medel som heter klar pool om det blivigt grumligt.
Den här sommaren hade jag klart vatten hela sommaren. Poolen är tömd nu.
 
Eriksgatan
Ibland får man dra ned på allt tillsatt kem eftersom olika kemikalier kan motverka varandra och därefter försöka börja på ny kula. T ex så kan vissa verka pH-sänkande under nivån när klorreningen är effektiv, och så öser man i mer chockklor och så är cirkusen igång. Allt förstås beroende på vilket vatten poolen har tillgång till från början.
Normalt, ifall poolen stått utan cirkulation, en tid, är att endast behöva köra i chockklor en gång vid starten och vänta en vecka. Eventuellt tillsätta Saniklar eller liknande för att ta hand om grumlighet från döda bakterier, partiklar mm.
Man kan också pröva att byta till zeolit istället för sand/glas i filtret. I Sverige säljs det under namnet ZeoAqua. Det filtrerar ned till 2 micron och är certifierat även för dricksvattenrening. De som har använt det säger även att pH håller sig stabilare och att det därför går åt mindre desinfektion som klor eller Baquacil. En positiv sidoeffekt är att flödesmotståndet blir lägre i filtret, vilket sparar energi. Det har även skrivits positivt om detta i andra trådar här på forumet och i ansiktsboken. Vi använder det och fick det levererat hem direkt från importören. www.ecoconcept.se
 
B
Hålla rätt alkanitet, ph och rimliga klorhalter så är man på god väg. Veckoprov i en aquacheck kör jag med, tätare intervall med provtagning om man direkt ser att något är fel.

Utöver det handlar det om tillräckligt med filtrering (+förhindra att få in skit, t.ex. täcka poolen och duscha innan man badar), att man gör rent filtret emellanåt.

Sista är flockningsmedel och biocid, men det använder jag sällan, kanske 1 gång i månaden.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
S
Jag har zeolit/zeoaqua i filtret.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
S Snickerick skrev:
Jag har zeolit/zeoaqua i filtret.
Då är vi två. Hur länge har du haft det och är du nöjd?
 
S
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Då är vi två. Hur länge har du haft det och är du nöjd?
I en månad ca. Kan inte jämför med något annat. Har haft mjölkvitt vatten och nu grönt. Nöjd, nä det kan jag inte säga, men det beror väl mer på mig än på filtret antar jag. Men ärligt talat så börjar jag undra vilken nytta filtret gör överhuvudtaget egentligen. Det verkar ju vara kemikalierna som gör all skillnad.

För mig som lite akvarienisse så har man ju ett sandfilter för att få en bra biologisk nedbrytning i filtret, men det lär ju inte hända i en pool med allt klor. Särskilt inte eftersom många kemikalier skall hällas i skimmern och alltså drar tämligen koncentrerat igenom filtret.

När jag lärt mig att stabilt hålla vattnet klart och fint med hjälp kemikalier, så får jag väl prova att sätta filtret på cirkulering bara och se hur stor skillnaden är ;)
 
Eriksgatan
S Snickerick skrev:
I en månad ca. Kan inte jämför med något annat. Har haft mjölkvitt vatten och nu grönt. Nöjd, nä det kan jag inte säga, men det beror väl mer på mig än på filtret antar jag. Men ärligt talat så börjar jag undra vilken nytta filtret gör överhuvudtaget egentligen. Det verkar ju vara kemikalierna som gör all skillnad.

För mig som lite akvarienisse så har man ju ett sandfilter för att få en bra biologisk nedbrytning i filtret, men det lär ju inte hända i en pool med allt klor. Särskilt inte eftersom många kemikalier skall hällas i skimmern och alltså drar tämligen koncentrerat igenom filtret.

När jag lärt mig att stabilt hålla vattnet klart och fint med hjälp kemikalier, så får jag väl prova att sätta filtret på cirkulering bara och se hur stor skillnaden är ;)
Har själv lång erfarenhet av akvarier, har säkert fött upp 500+ discus, och du kan inte jämföra de två olika systemen. Glöm allt du vet om akvarier, nitrit, etc, det är som du skriver inte relevant för en pool där man behöver någon typ av desinfektion. Hur länge har du haft pool? Hur ofta backspolar du sandfiltret, har du fått alger pga sommarens höga värme och solinstrålning?
 
S Snickerick skrev:
Det finns ju en uppsjö av kemikalier och olika tillverkare av olika kemikalier, som man kan hälla i sin pool.

Efter att ha startat en 20kbm pool för ca en månad sedan så har vi haft både mjölkvitt och nu gräsgrönt vatten.

Så då uppstår så klart frågan för en relativ nybörjare, hur håller jag vattnet i poolen klart, hela tiden, utan att behöva serva, fiixa och kolla var och varannan dag?

Vi har en sandfilterpump som går 24/7 och så har jag satt till en dränkbar länspump som bara pumpar runt vattnet i en slinga för värme. Vattnet i poolen har under den gångna månaden legat mellan 19-25 grader och ligger större delen av tiden mellan 20 - 22, idag 23.

Tacksam för tips och råd kring ett upplägg av poolskötsel/kemikalier.
Jag har ett bra tips som jag använder hela säsongen. Köp en låda filterbollar på Biltema, kostar ett par hundralappar och räcker länge.
Skaffa även en strumpa till grovsilen i bräddavloppet. Fyll sedan strumpa/sil med filterbollar. Det mesta fastnar i detta filtret, speciellt alger. Sedan tar man bara och sköljer hela faderullan och återanvänder. Bollarna kan man köra i tvättmaskin men jag byter dom någon gång under säsongen.
Detta sparar många backspolningar och därmed vatten. Det är suveränt när man bottensuger upp det som ansamlats under vintern och efter första chockkloreringen vid uppstart.
Billigt och effektivt.
 
T
Först måste du ta prover och se vad du har för värden.
Sen får man utgå från detta för att veta vad som ska tillsättas.

Generell regel är att PH måste vara korrekt, ca 7.1-7.6
Alkanitet är inte så viktigt så länge du inte får svängningar i PH så det går upp och ner, Alkanitet buffrar PH så det ligger mer stabilt.
Klor ska ligga runt 1 ppm, beroende på hur skitigt vattnet är i början så kommer kloret sjunka snabbt.
Nu när du har alger så hade jag chockat upp till 3 ppm, borstat av invändigt och sen hållit det där några dagar och sen backspolat några ggr efter så du får bort det.
Flocka ska du inte behöva använda, sandfiltret ska ta detta.

Prio är du måste mäta vattnet.
 
T TH885 skrev:
Först måste du ta prover och se vad du har för värden.
Sen får man utgå från detta för att veta vad som ska tillsättas.

Generell regel är att PH måste vara korrekt, ca 7.1-7.6
Alkanitet är inte så viktigt så länge du inte får svängningar i PH så det går upp och ner, Alkanitet buffrar PH så det ligger mer stabilt.
Klor ska ligga runt 1 ppm, beroende på hur skitigt vattnet är i början så kommer kloret sjunka snabbt.
Nu när du har alger så hade jag chockat upp till 3 ppm, borstat av invändigt och sen hållit det där några dagar och sen backspolat några ggr efter så du får bort det.
Flocka ska du inte behöva använda, sandfiltret ska ta detta.

Prio är du måste mäta vattnet.
Jag utgick ifrån att man hade koll på kemikaliebiten. Mitt knep gör att det mesta hamnar i skimmern om den är utrustad som jag gör.
Chocklorering är inget nytt och de flesta somm har pool vet hur man får bort alger.
Om man hellre backspolar är att ta upp skiten innan den når filtret är en smaksak. Mitt knep sparar en del vatten iaf. Jag ser ingen anledning att köra ner algkletet i filtret.
 
T TH885 skrev:
Först måste du ta prover och se vad du har för värden.
Sen får man utgå från detta för att veta vad som ska tillsättas.

Generell regel är att PH måste vara korrekt, ca 7.1-7.6
Alkanitet är inte så viktigt så länge du inte får svängningar i PH så det går upp och ner, Alkanitet buffrar PH så det ligger mer stabilt.
Klor ska ligga runt 1 ppm, beroende på hur skitigt vattnet är i början så kommer kloret sjunka snabbt.
Nu när du har alger så hade jag chockat upp till 3 ppm, borstat av invändigt och sen hållit det där några dagar och sen backspolat några ggr efter så du får bort det.
Flocka ska du inte behöva använda, sandfiltret ska ta detta.

Prio är du måste mäta vattnet.
För övrigt använder jag aktivt syre istället för klor.
Chockklorerar om det behövs vilket är högst en eller två ggr/säsong förutom uppstart/stängning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.