Du har ju åtagit dig att leverera ett renoverat hus, så då då får du ju stå kostnaden.
 
  • Gilla
Senn och 2 till
  • Laddar…
W Werner Wogel skrev:
Just det jag menar, varför skriva kontrakt före renoveringen ?? 😁 Om nåt oväntat fel uppstår som gör renoveringen dyrare, vem betalar det då om vi skrivit ett kontrakt före, jag eller köparen ? 🙄
Det är väl bara att du väljer.
Vill du sälja efter renoveringen är klar, en mycket enklare affär utan konstiga risker och förpliktelser?
Vill du sälja ett hus som är orenoverat med ett löfte om att leverera det i renoverat skick (och allt vad det innebär av otydligheter och risker som hamnar på dig)?

För egen del hade jag kunnat tänka mig det första men inte det andra.

Är det köparen som kräver att kontraktet ska skrivas nu, eller är det mäklarens ide´? Fråga den som som vill göra på det sättet varför de vill det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det är väl bara att du väljer.
Vill du sälja efter renoveringen är klar, en mycket enklare affär utan konstiga risker och förpliktelser?
Vill du sälja ett hus som är orenoverat med ett löfte om att leverera det i renoverat skick (och allt vad det innebär av otydligheter och risker som hamnar på dig)?

För egen del hade jag kunnat tänka mig det första men inte det andra.

Är det köparen som kräver att kontraktet ska skrivas nu, eller är det mäklarens ide´? Fråga den som som vill göra på det sättet varför de vill det.
Det är mäklarens idé. Han får ju provision om vi skriver kontrakt så han kanske är rädd nån av oss ska hoppa av om vi väntar tills efter renoveringen. Jag har inte frågat han, men nu har jag och köparen kommit överens om att vänta tills renoveringen är klar. Får se vad mäklaren säger då...😃
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det låter onekligen som att mäklaren vill göra klart affären för sin egen skull, för att få ut sitt arvode.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
G
Lita aldrig på en mäklare.
 
  • Gilla
ulfem och 9 till
  • Laddar…
Skriver ni kontrakt nu och renoveringen av okänd anledning blir dyrare än planerat får du ju ta kostnaden för detta.
Renoverar du först och sen lägger ut huset till försäljning så kanske du upptäcker att marknaden inte alls tyckte att huset blev mer värt...
I byn där jag är uppväxt är husen värda 1- 1,5 mille. Renovera är väl lite billigare än kring Stockholm men inte så himla mycket.
Således renoverar man och gör fint för sig själv, inte för att kunna räkna hem det senare.
 
W Werner Wogel skrev:
Om nåt oväntat fel uppstår som gör renoveringen dyrare, vem betalar det då om vi skrivit ett kontrakt före, jag eller köparen ? 🙄
Du betalar.

Hela konceptet verkar komplicerat och dåligt. Renovera och skriv sedan kontrakt alternativt sälj med skadan. Inga mellanting.
 
  • Gilla
ulfem och 3 till
  • Laddar…
Men kör på och strunta i vad alla andra råder dig om. Berätta gärna hur det gick sedan 🤣
 
Detta låter skumt.

Sälj huset och låt de ta över huset direkt, därefter kan dem renovera och flytt in när dem vill.

Att du ska renovera deras badrum är ju befängt.
 
Har inte läst hela tråden, men jag hade skrivit kontraktet. Då vet man att affären blir av. I värsta fall så hoppar köparen av när renoveringen är klar om inte något kontrakt skrivs.
Din renovering kan bli dyrare, men antar den också kan bli billigare, skulle köparen får betala mindre isf om kontraktet skriva senare?
Annars blir ökade kostnader en risk du får ta…
 
Säg till köparen att du drar av rimlig kostnad för renovering på priset på huset, mot att köparen renoverar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.