Hej,
En av våra jordfelsbrytare (#20) på landet löser ut med viss frekvens utan att någon automatsäkring löser ut.

Först hände typ i januari när jag tappade kontakt, via appen, med luftvärmepumpen. Trodde att det var en uppdatering av appen som orsakade detta. Stället ligger på en ö i skärgården så ingen har varit där under vintern.

När vi kom ut första gången hade jordfelsbrytare #20 löst ut.

Nu när vi insett att det är ett problem har jag testat och tror att jag haft samtliga automatsäkringar som enligt dokumentationen, se bild, ligger på den avslagna i olika kombinationer men jordfelsbrytaren har ändå utlösts.

Det konstigaste är att den löser ut oftare vid vissa tillfällen och då råkar det vara många i huset. Vet ej om det finns samband.

Det enda som har varit påslaget under vintern är frostvakt i pumprummet och den relativt nya luftvärmepumpen, som även har en kabel under huset till en kontakt för utebelysningen under verandatrappan. Jag har testat att slå av den också.

Jag får dit en elektriker den 8 maj men vill försöka identifiera var problemet är så fort som möjligt. Jag tror, som sagt, att jag testat med samtliga automatsäkring på brytaren avslagna i olika kombinationer men utan framgång. Ibland kan det ta flera timmar och ibland minuter. Antar att det kan finnas odokumenterade kopplingar i elskåpet men det vet jag inte.

Bilderna på skåpet är endast exempel på tester vi gjort i olika kombinationer.

Alla ideer och kommentarer uppskattas.
 
  • Elektrisk gruppöversikt för central A1 med markerade säkringar och utrustningsnamn i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar uppmärkta med nummer, och en gammal signalhorn till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppna jordfelsbrytare och säkringar, märkta med nummer för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på jordfelsbrytare nummer 20 i ett öppet elskåp med flera radade automatsäkringar och en hängande mässingsklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringarna löser för överlast, typ 10A eller vad de har för tal. Jordfelsbrytaren bryter om det går en ström på 30mA till jord och inte till nollan.

Det är något i din centrala eller dess kablar som ger denna felström om mer än 30mA och löser ut jordfelsbrytaren, då alla grupper den skyddar är avslagna.

Börja med att kolla så du verkligen slagit av alla säkringar som #20 har efter sig.
 
A
Den löser alltså ut även när bara värmepumpen och frostvakten är igång? Allt annat avslaget?
 
JFB #20 verkar täcka grupperna 21 - 36. Det är de "farliga" grupperna som riskerar lösa en JFB pga väderlek och fukt (22, 23, 30, 35, 36).

Om ni vill ha säker drift på LVP så borde den läggas under en egen brandskydds-JFB 300 mA, eller utanför alla JFBer. Du har redan värme på JFB #10 som ni kanske inte använder? Men lägg in all värme i samma korg.

För en stuga i fjärran är det i allmänhet olämpligt att lägga kritisk uppvärmning under en JFB. Nu hade du "övervakning" så du såg att LVPn föll bort, det är bra.

Men du har ju ett fel någonstans. Man kan felsöka i timmar, eller så kan man börja med att lägga LVPn utanför JFB #20. Ja, innan dess bör man titta i installationsanvisningen för LVPn vad den säger om JFB. Vissa LVP'er kräver en JFB av typ B. LVP i sig är alltså en het kandidat till att lösa JFB, detta utan att det är något fel på LVPn. Är den varvtalsstyrd så kan den läcka lite ström. Har den en värmekabel i utedelen för att smälta is i tråget så är det också en kandidat.

Övriga kandidater jag ser är frostvakten, vattenpumpen, pumprummet i sig.

Kabeln till utebelysningen låter inte riktigt bra heller. Vad har den för koppling till LVPn? Nallar man ström från LVPn?

För att felsöka sånt här kan man dels mäta isolationen och läckströmmar i anläggningen. Se till att elfirman har med sig instrument för det. Felet kan också vara beroende av väder vilket gör det knepigare. Folk i huset innebär kanske högre temp på LVPn, ni spolar vatten, VVBn går hårdare, ni använder elektriska apparater, dunsar i väggarna etc. Med noggranna observationer kan man komma närmare, dvs notera vad alla gjorde när JFBn löser, vilka apparater som användes etc.
 
Vi hittade problemet till slut, det var Cinderellatoalettens värmeslinga som orsakade problemet. Förstår inte hur vi missade det med tanke på att vi slog av och på olika säkringar.

STORT tack för alla kommentarer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.