Hej!

Tänkte skaffa llvp till vårt radhus i Sundsvall. Det är två våningar, tot 150m² gavellägenhet med sol hela dagen. På sommaren blir det ibland outhärdligt, framförallt på övervåningen. Värme ingår i "hyran" (brf), så tänkte främst använda för att kyla när det är som varmast, nån enstaka gång på vintern kanske som extravärme/värmecirkulation.

Tänkte placera över trappan, som ligger centralt i lgh, för att kunna cirkulera en smula mellan våningarna vid behov.

Min fråga rör främst om någon har tips om bra installationsfirma i Sundsvall, eller tips om firma man absolut bör undvika?

Jag tänkt en modell som inte är superstor/kraftig eftersom det rimligen räcker att kyla övervåningen några grader när det är som varmast. Har provat med portabel som sänker värmen hyfsat i ett rum och gissar att de flesta fasta llvp är ett antal gånger kraftigare och effektivare, så det behövs inget monster. Vill även ha ganska tyst utedel för grannsämjan. Då verkar de mindre pumparna vara lite tystare än de större. Vore bra att kunna styra på distans via wifi också.

Jag har tänkt mig Mitsubishi Hero 2.0 ln25 alternativt Panasonic Flagship med ungefär samma effekt. Vill gärna ha ca 5 års garanti, som Hero har, möjligen Panasonic också? De verkar iaf ha ganska tysta utedelar och ganska tysta inomhus om man har dem på lågt på natten. Placeringen är vardagsrum, men får ha öppna dörrar mot sovrummen vid behov på natten. Verkar mina tankar vettiga?

TLDR: Rekommenderad firma i Sundsvall. Och ev, tänker jag helt fel angående storlek/effekt på pump?
 
Kan tipsa om energiteknik tynderö AB i sundsvall.
 
davvelito davvelito skrev:
Kan tipsa om energiteknik tynderö AB i sundsvall.
Tack för tipset! När jag kollar andra omdömen om firman så ser de också bra ut.

Har du installerat llvp från dem och/eller haft något serviceärende?
 
D Dr.E skrev:
Tack för tipset! När jag kollar andra omdömen om firman så ser de också bra ut.

Har du installerat llvp från dem och/eller haft något serviceärende?
Dom hjälpte mig när en annan firma hade klåpat sig och förstört massa saker. Dom bytte ut delar i bergvärmepump och gick igenom elen i huset. Dom är riktigt duktiga och trevliga
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
Ok. Det låter ju bra! Jag har skickat en förfrågan till dem, så får man se hur det blir.
 
När är huset byggt? Jag skulle gå på en Hero 2.0 LN35 i så fall för att kunna få bra kraft i kylningen om man kommer hem sent och det är kokhett i hela huset. Brukar man däremot ha kylan på lite grann hela dygnet spelar det ingen direkt roll. Hoppas det går att hitta någon bra lokal installatör. Det bästa jag sett bland näthandlarna är nog https://www.treza.se/.
 
Sol hela dagen låter som mycket solinstrålning så markis eller annat som hindrar solen kan nog behövas för att inte behöva gå upp ordentligt i kyleffekt.
LN35 låter som ett minimum och låter man den stå på hela tiden för att bara hålla en temperatur istället för att starta när det är 35 grader varmt så blir det enklare för maskinen och den behöver inte tokköra med dålig verkningsgrad.
Finns det bra firma/firmor lokalt så kör på det även om det är något dyrare.
Postorderfirman som rekommenderades har väldigt olika omdömen på olika sajter, på trustpilot med få omdömen är hälften gett bra och andra hälften mindre bra Skärmdump från Trustpilot visar blandade recensioner för företaget Treza.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Josth skrev:
När är huset byggt? Jag skulle gå på en Hero 2.0 LN35 i så fall för att kunna få bra kraft i kylningen om man kommer hem sent och det är kokhett i hela huset. Brukar man däremot ha kylan på lite grann hela dygnet spelar det ingen direkt roll. Hoppas det går att hitta någon bra lokal installatör. Det bästa jag sett bland näthandlarna är nog [länk].
Ca 1980. Två våningar och vind. Så kanske vinden skyddar en del mot det värsta som kommer på taket i alla fall.

Funderat på ln35, men utedelen låter en smula mer och jag tänkte att jag alltid skaffar för kraftiga grejer i onödan 😅 så jag tänkte att inte göra så denna gång. Har ju gått skapligt med portabel ac, som klarar ett rum, fast då måste den gå hela natten också, vilket varit superjobbigt. Helt annan ljudnivå med fast llvp.
 
C Comfort Thomas skrev:
Sol hela dagen låter som mycket solinstrålning så markis eller annat som hindrar solen kan nog behövas för att inte behöva gå upp ordentligt i kyleffekt.
LN35 låter som ett minimum och låter man den stå på hela tiden för att bara hålla en temperatur istället för att starta när det är 35 grader varmt så blir det enklare för maskinen och den behöver inte tokköra med dålig verkningsgrad.
Finns det bra firma/firmor lokalt så kör på det även om det är något dyrare.
Postorderfirman som rekommenderades har väldigt olika omdömen på olika sajter, på trustpilot med få omdömen är hälften gett bra och andra hälften mindre bra [bild]
Jo, har lite markiser över fönster mot söder och balkong som skuggar resterande söderfönster både på över- och nedervåning. Men vissa dagar är omöjliga på övervåningen. Men har klarat ett sovrum med portabel ac, som dock behöver vara igång hela natten. Tänkte att även en halvsvag ln25 klarar jobbet mycket bättre och tystare. Men prisskillnad mot ln35 är ju liten. Tänkte mest att ha en lite tystare utedel för grannsämjan.

Tänker också att på riktigt varma dagar kör jag den dygnet runt om det behövs, eller riktigt hårt när man är på jobbet för att lugna den lite när man kommer hem. Elpriset struntar jag i sådana dagar. De är ju ändå ganska få som blir sådär galet varma.

Angående firma så provar jag gärna något lokalt med goda omdömen även om det blir lite dyrare. Har fått kontakt med den tidigare tipsade firman, som kunde komma och kika nästa vecka för offert.
 
D Dr.E skrev:
Jo, har lite markiser över fönster mot söder och balkong som skuggar resterande söderfönster både på över- och nedervåning. Men vissa dagar är omöjliga på övervåningen. Men har klarat ett sovrum med portabel ac, som dock behöver vara igång hela natten. Tänkte att även en halvsvag ln25 klarar jobbet mycket bättre och tystare. Men prisskillnad mot ln35 är ju liten. Tänkte mest att ha en lite tystare utedel för grannsämjan.

Tänker också att på riktigt varma dagar kör jag den dygnet runt om det behövs, eller riktigt hårt när man är på jobbet för att lugna den lite när man kommer hem. Elpriset struntar jag i sådana dagar. De är ju ändå ganska få som blir sådär galet varma.

Angående firma så provar jag gärna något lokalt med goda omdömen även om det blir lite dyrare. Har fått kontakt med den tidigare tipsade firman, som kunde komma och kika nästa vecka för offert.
Om man kör den för att hålla temperaturen så behöver dom inte gå så hårt och därmed lägre ljudnivå.
Nu tycker jag inte någon av dom bra märkena/modellerna låter speciellt mycket i kyldrift även om dom jobbar hårt.
Be din tilltänkta återförsäljare om att få besöka någon som har märkena/modellerna du är intresserad av och lyssna på plats både när dom går på Max och när dom går på dellast i lugnare tempo.

Ska du mer eller mindre bara kyla ett sovrum så behövs inga direkt kraftiga modeller men du pratade om att montera i ett trapphus så det bör bli betydligt större volym att kyla ner.
Skiljer runt tusenlappen mellan en LN25 och LN35 så finns den extra tusenlappen i budgeten så skulle jag valt den med lite mer tillgänglig effekt.
Brukar skilja mer mellan HZ25ZKE och HZ35ZKE men vet inte riktigt vilken kyleffekt dom har men det framgår i produktbladet.
 
C Comfort Thomas skrev:
Om man kör den för att hålla temperaturen så behöver dom inte gå så hårt och därmed lägre ljudnivå.
Nu tycker jag inte någon av dom bra märkena/modellerna låter speciellt mycket i kyldrift även om dom jobbar hårt.
Be din tilltänkta återförsäljare om att få besöka någon som har märkena/modellerna du är intresserad av och lyssna på plats både när dom går på Max och när dom går på dellast i lugnare tempo.

Ska du mer eller mindre bara kyla ett sovrum så behövs inga direkt kraftiga modeller men du pratade om att montera i ett trapphus så det bör bli betydligt större volym att kyla ner.
Skiljer runt tusenlappen mellan en LN25 och LN35 så finns den extra tusenlappen i budgeten så skulle jag valt den med lite mer tillgänglig effekt.
Brukar skilja mer mellan HZ25ZKE och HZ35ZKE men vet inte riktigt vilken kyleffekt dom har men det framgår i produktbladet.
Tack, bra tips om att få åka och lyssna. Har ju hört en del utedelar ibland, men inte de modellerna jag kikar på nu. Jag surfade runt på nätet för att hitta lite mätvärden och de modeller jag funderar på har ju generellt sett ganska tysta utedelar på pappret i alla fall, även de lite större modellerna.

Jo, nån eller några tusenlappar spelar inte så stor roll i sammanhanget. Viktigare att det blir bra. Jag vet bara att jag måste hindra mig lite från att bara automatiskt gå på "det bästa möjliga" i onödan. Jag har en tendens att övertala mig själv om att jag alltid behöver kraftigare saker än jag egentligen har behov av, verktyg etc, så försöker sansa mig lite. 😬

Tänker dock placering över trappan, som är i anslutning till vardagsrummet. Men räknar med att med sovrumsdörrar öppna så bör det bli kallt där med. Fast kanske skall kolla på 35:an för säkerhets skull. Hursomhelst tänker jag att det blir betydligt bättre med fast llvp även om den är lite svagare jämfört med de (ganska usla) portabla jag provat.

Solen ligger ju på mest på vardagsrum och trappa. Sovrummen är skuggade, så de blir nog främst sekundärvärmda, så om luften i vardagsrummet och trappan är kall bör det vara ok även i sovrum.
 
Hade över installatör från firman förra veckan och har fått en ok offert på ln25. Vi diskuterade om en 35:a vore bättre men han tyckte det skulle vara onödigt utifrån mina förhållanden. Tyckte att 25 skulle gott och väl kyla ner den varma delen av huset utan större besvär. Så kommer köra på den.

Nu skall jag bara se om nya grannen mittemot har något önskemål om placering av uteenheten. Kan placeras några meter hit eller dit utan besvär, vilket ger större avstånd till deras inglasade veranda eller främre altan.
 
D Dr.E skrev:
Hade över installatör från firman förra veckan och har fått en ok offert på ln25. Vi diskuterade om en 35:a vore bättre men han tyckte det skulle vara onödigt utifrån mina förhållanden. Tyckte att 25 skulle gott och väl kyla ner den varma delen av huset utan större besvär. Så kommer köra på den.

Nu skall jag bara se om nya grannen mittemot har något önskemål om placering av uteenheten. Kan placeras några meter hit eller dit utan besvär, vilket ger större avstånd till deras inglasade veranda eller främre altan.
Härligt, får man fråga om du fick en offert från dom jag tipsade om, och om du kommer köra på dom? Hoppas du får en sval sommar !
 
davvelito davvelito skrev:
Härligt, får man fråga om du fick en offert från dom jag tipsade om, och om du kommer köra på dom? Hoppas du får en sval sommar !
Ja, det stämmer. Sonen i far- och sonfirman var det som kom över och kikade på förutsättningarna. Han gav ett riktigt gediget och trevligt intryck, så skall acceptera offerten. Bra tips!
 
  • Gilla
davvelito
  • Laddar…
Tänkte uppdatera med hur det gick. Jag fick vänta en stund på att styrelsen skulle godkänna (fast de var ändå snabba skall sägas). Sen tog det ca 2 veckor efter att jag tackat ja tills de kom och installerade värmepumpen.

De var här ca 3-4 timmar och jag tycker jobbet ser bra ut. De kom i avtalad tid och lämnade inte massa skräp efter sig. Installationen var i morse och jag har minitestat nu någon timme och den kyler bra och är ganska tyst både inne och ute. Körde den på max en stund och då lät det ju ganska mycket inne, men ändå inte mycket på utedelen.
 
  • Nyinstallerad värmepump på husvägg, ren och korrekt installation utan skräp efter arbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad vit värmepump på vardagsrumsvägg ovanför soffa, bredvid vit skåp med glasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davvelito
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.