Hej på er,

Håller som bäst på att byta liner i plåtpoolen som följde med huset. Det är en pool från 1999. Som befarat fanns en del rost bakom linern (se bilder). Någon som har bra tips på hur man bäst löser detta?

En del är ytrost som helt enkelt slipas bort, men på andra platser är det värre angrepp. Ett förslag som jag fått är att klippa till bitar i galvad plåt och limma över de angripna ställena, om det är möjligt vore ju det kanon. Önskemålet är att förlänga livet på poolen med så många år som möjligt men förstår att jag inom sinom tid kommer behöva bygga nytt men har inte den möjligheten i dagsläget.
 
  • Renovering av uterum med synlig vattenskada och rost på plåtar samt stege placerad på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig balk och skadad poolkant syns genom öppen altandörr med leksak och krukor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat växthus med rost och skador, i en trädgård under hösten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer angreppen från skador som tagit sig igenom då eller har det läckt ner bakom linern? Är det öppet bakom eller fyllt emot?
 
S Stefan1972 skrev:
Kommer angreppen från skador som tagit sig igenom då eller har det läckt ner bakom linern? Är det öppet bakom eller fyllt emot?
Linern levde på övertid då den var original från 99. Den är lappad och lagad och det verkar som att det läckt genom den. Det är motfyllt och dränerat från utsidan.
 
Hej! Hur gick det för dig med poolstommen? Har just börjat riva vår liner och har samma problem…
Ronny, Uppsala
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Hej. Det gick bra, rosten var tack och lov ytlig. Slipa och sedan kall-galv. Innan nya linern så la de in en mjuk matta med så nu funkar det ett par år igen. Har du inte hål i plåten så borde det gå att ordna ganska smärtfritt.
 
Hej! Ok, tack för svaret! Har börjat slipa rost nu, verkar inte vara hål någonstans så vi hoppas att det funkar med slipning och någon form av rostskydd (om det behövs?) och en ”underliner” innan linern sätts på plats…blir spännande att se resultatet!
Poolen är byggd 1999-2000 så den har hållit över förväntan ändå.
Ronny
 
L LjLindgren skrev:
Hej. Det gick bra, rosten var tack och lov ytlig. Slipa och sedan kall-galv. Innan nya linern så la de in en mjuk matta med så nu funkar det ett par år igen. Har du inte hål i plåten så borde det gå att ordna ganska smärtfritt.
En fråga till - vet du vilken kallgalv som användes? Har letat men inte hittat någon som känns lämplig…
 
S svedinr skrev:
En fråga till - vet du vilken kallgalv som användes? Har letat men inte hittat någon som känns lämplig…
Hej. Skönt att det inte verkar vara några hål, då borde det gå att åtgärda ”smärtfritt”. Min pool är också från 1999, nu tror jag att den håller ett par år till vilket är skönt.

Jag vet tyvärr inte vilken de använde, gjorde det inte själv nämligen.
 
L LjLindgren skrev:
Hej. Det gick bra, rosten var tack och lov ytlig. Slipa och sedan kall-galv. Innan nya linern så la de in en mjuk matta med så nu funkar det ett par år igen. Har du inte hål i plåten så borde det gå att ordna ganska smärtfritt.
Hej!
Har ungefär samma problem som du hade.
Förstod jag rätt i att man klädde sidorna med den här mjuka mattan ?
Isåfall hur sattes den fast, dubbelhäftande tejp ?
 
J Jirjen skrev:
Hej!
Har ungefär samma problem som du hade.
Förstod jag rätt i att man klädde sidorna med den här mjuka mattan ?
Isåfall hur sattes den fast, dubbelhäftande tejp ?
Hej!
Jag slipade bort all lös rost och försökte få så rent som möjligt innan jag målade med rostskyddsfärg. Sedan satte jag upp ”underlinern” genom att först rulla ut och kapa till den - sedan klämma fast den under snap-in-listen i överkant. Fäste den sedan med dubbelhäftande tejp på tre nivåer runt om hela stommen.
Sedan lades en matta (Bauhaus konstgräs) i botten och sen i med linern!
Allt gick bra, det enda som inte blev perfekt är att linern inte riktigt ”kröp” ända ut i vinkeln mellan botten och stomme, det blev lite luft kvar. Vi får se om det rättar till sig med tiden.
Blir nog premiärdopp idag!
 
  • Delvis rostig metallyta med slipade områden och en snap-in-list i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprocess av en gammal rostig pool med påbörjad installation av ny liner och konstgräs i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool under renovering med nymålad svart rostskyddsfärg och material för underliner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat poolområde med nylagd konstgräsmatta och snap-in-list längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad pool med nyinstallerad underliner och konstgräsmatta under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad pool med ny liner, rostskyddsmålad och omgiven av trädäck och utemöbler i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
J Jirjen skrev:
Hej!
Har ungefär samma problem som du hade.
Förstod jag rätt i att man klädde sidorna med den här mjuka mattan ?
Isåfall hur sattes den fast, dubbelhäftande tejp ?
Hej. Jag vet helt ärligt inte hur den sattes fast. Jag överlät reparationen till ett poolföretag, jag såg bara resultatet och tänkte aldrig på hur de fäste den.
 
Tack för era tips och inputs 🙏🏻😀
Blir nog till att måla med kallgalv.
Har inga jätte rostfläckar, men känner att jag vill förlänga livet på poolen med åtminstone 5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.