Hejsan.
Ska dra igång och stomma sista delen av altanen, jag kommer att behöva bygga in en rätt skarp slänt och undrar således om min skiss funkar, skruvreglar på 45x170 som ligger cc55 och en underliggande bärlina som på bild 45x195 med ett avstånd mellan stöden på 2m? Eller vad kan man köra på för avstånd innan man riskerar att känna svaj? Eller rekommenderar ni nån annan lösning av bärlina?

Översta bilden > Framifrån sett
Nedre bild > Från sida sett

Tack för alla tips och råd man kan få :)

Mvh, nybörjaren
 
  • Teknisk ritning av altan med måttangivelser för bärlinor och stöd, inbyggnad av slänt framifrån och sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Ingen bärlina på marken i mitten utan alla 170 skruvreglar får stöd från marken som det ser ut på din bild?

Jag hade satt diagonaler också mellan plintarna i framkant, för att minska skjuvkrafterna och undvika svaj i sidled (framifrån sett). För det hjälper inte skruvreglarna och dess i fästning till med så mycket
 
Redigerat:
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
K
45x145 C24 klarar fri längd på 2,3m och 45x170 klarar 2,7m vid cc 60 på skruvreglarna.

Max avstånd mellan plintar/upplag på 45x195 C24 är 2,2m vid 2,4m fri längd på skruvreglar.
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ingen bärlina på marken i mitten utan alla 170 skruvreglar får stöd från marken som det ser ut på din bild?

Jag hade satt diagonaler också mellan plintarna i framkant, för att minska skjuvkrafterna och undvika svaj i sidled (framifrån sett). För det hjälper inte skruvreglarna och dess i fästning till med så mycket
Hej och tack för ditt svar. Drog ihop en snabb kladd, men kanske är så otydlig att det bara blir än mer oklart 😅
Men jag har byggt på plattor på mark.
Du menar att stabilisera likt bild två?
 
  • Ritning av grund till byggprojekt med måttangivelser och plattor på mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av träbjälklag med måttangivelser på plintar och bärlinor på mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kniv skrev:
Ingen bärlina på marken i mitten utan alla 170 skruvreglar får stöd från marken som det ser ut på din bild?

Jag hade satt diagonaler också mellan plintarna i framkant, för att minska skjuvkrafterna och undvika svaj i sidled (framifrån sett). För det hjälper inte skruvreglarna och dess i fästning till med så mycket
Hej och tack för ditt svar. Drog ihop en snabb kladd, men kanske är så otydlig att det bara blir än mer oklart 😅
Men jag har byggt på plattor på mark.
Du menar att stabilisera likt bild två?

K kniv skrev:
45x145 C24 klarar fri längd på 2,3m och 45x170 klarar 2,7m vid cc 60 på skruvreglarna.

Max avstånd mellan plintar/upplag på 45x195 C24 är 2,2m vid 2,4m fri längd på skruvreglar.
Yes jag hoppas att fri längd på 2,2 ska kännas stabilt på mina 45x170 med cc55. Men känns som att det är lite risk för svaj med 2m mellan plintarna/”benen” under en 45x195 nedanför slänten?
 
K
B Bobbobula skrev:
Hej och tack för ditt svar. Drog ihop en snabb kladd, men kanske är så otydlig att det bara blir än mer oklart 😅
Men jag har byggt på plattor på mark.
Du menar att stabilisera likt bild två?
Dina mått hänger inte alls ihop här?
2400 ser kortare ut än 2200. Och om sträckan är 4200 och 2200 så är överhänget utanför bärlinan 2000mm, helt galet om det är så. Men stämmer nog inte om jag får gissa..?
 
K
Antingen stabiliserar man med Y likt du ritat, eller med diagonal ända nerifrån roten. Det är ju där stolpen är som stabilast och det hade jag gjort. Räcker med trallvirke då (28 eller 34mm) och behövs inte konstruktionsdim.

Vilken höjd är det mellan nedre marken och bärlinan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K kniv skrev:
Dina mått hänger inte alls ihop här?
2400 ser kortare ut än 2200. Och om sträckan är 4200 och 2200 så är överhänget utanför bärlinan 2000mm, helt galet om det är så. Men stämmer nog inte om jag får gissa..?
Hejsan :)
Mitt kladd blev kanske inte helt skalenligt.
2200mm från betongplattorna ovanför slänt fram till upplaget/underliggande bärlina nedanför slänt.
 
  • Skalenlig ritning av byggprojekt med betoning på en 2200 mm dimension från betongplattor till bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kniv skrev:
Antingen stabiliserar man med Y likt du ritat, eller med diagonal ända nerifrån roten. Det är ju där stolpen är som stabilast och det hade jag gjort. Räcker med trallvirke då (28 eller 34mm) och behövs inte konstruktionsdim.

Vilken höjd är det mellan nedre marken och bärlinan?
Aha jag förstår, ja men diagonalt från botten får det bli då. Blir ca 180-200cm från mark nedanför slänten. Tänkte köra 28 trall. Kommer även kortla mellan skruvreglarna.
 
  • Illustration av ett hus med altan och räcke, och längdmåttet 180-200 cm angivet från botten av altanen till marken nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Oj då har du ju fri längd på 4m på vissa av skruvreglarna, om de inte har upplag med bärlina där i mitten ( där du markerat 1800/2200)!

Okej, ganska högt! Ska du klä in med liggande trall som kjolbeklädnad på altanen? Vet inte om det är din skiss men där ser det ut som att du klär in mellan varje stolpe enbart. Låter du kjolbeklädnaden löpa över fler stolpar så kommer den ju ge mycket bättre stadga. Speciellt om du skarvar löpande och inte generalskarv över en stolpe. Om det är så, så räcker det gott att du fäster diagonala strävorpå insidan med en 28mm trallbräda. Främst hörnet är det du behöver stadga upp, och sätt diagonalen rätt (högt i hörnet).

Vanligt misstag folk gör på grindar exempelvis, man har sett att man ska ha en diagonalsträva men sätter den högt vid infästningen och lågt på grindens ytterkant. Ger 0 stadga och grinden kommer hänga.
 
K kniv skrev:
Oj då har du ju fri längd på 4m på vissa av skruvreglarna, om de inte har upplag med bärlina där i mitten ( där du markerat 1800/2200)!

Okej, ganska högt! Ska du klä in med liggande trall som kjolbeklädnad på altanen? Vet inte om det är din skiss men där ser det ut som att du klär in mellan varje stolpe enbart. Låter du kjolbeklädnaden löpa över fler stolpar så kommer den ju ge mycket bättre stadga. Speciellt om du skarvar löpande och inte generalskarv över en stolpe. Om det är så, så räcker det gott att du fäster diagonala strävorpå insidan med en 28mm trallbräda. Främst hörnet är det du behöver stadga upp, och sätt diagonalen rätt (högt i hörnet).

Vanligt misstag folk gör på grindar exempelvis, man har sett att man ska ha en diagonalsträva men sätter den högt vid infästningen och lågt på grindens ytterkant. Ger 0 stadga och grinden kommer hänga.
Tjena :)

Tänkte använda reglar av full längd 4200, men alla kommer att vila på betongplattor efter 1800 (där börjar slänten) sen blir det 2200 ut till upplaget/undre bärlina nedanför slänten. Jag slarvade att inte rita ut plattor på alla på skissen, men det ska det vara :)

Stämmer att jag tänkte klä in, men ogillar skarvar kors och tvärs så tänkte köra typ en ”mittfris” även på kjolen. Men den inklädnaden kommer nog hamna lite längre ut än stödbenen för yttre upplaget/bärlinan.

Ja klassikern med grinden har jag läst om några ggr, lätt att tänka snabbt men fel ibland, jag är sj rätt bra på det 😅
 
K
Har alla 170 skruvreglar upplag inom 2,7m och är C24 så ska det vara lugnt.

Och som sagt så är 2,2m max plintavstånd med 2,4m fri längd på skruvreglar med bärlina 45x195.

Men givet din höjd från marken så skulle iaf jag minskat avståndet och satt in en plint och en stolpe till på den sträckan. Och strävat upp på diagonalen.
 
K kniv skrev:
Har alla 170 skruvreglar upplag inom 2,7m och är C24 så ska det vara lugnt.

Och som sagt så är 2,2m max plintavstånd med 2,4m fri längd på skruvreglar med bärlina 45x195.

Men givet din höjd från marken så skulle iaf jag minskat avståndet och satt in en plint och en stolpe till på den sträckan. Och strävat upp på diagonalen.
Hej och tack för ditt svar och ditt tålamod, mycket uppskattat! :)

Precis, inga skruvreglar "hänger i luften" mer än 2,2m och virket är C24.

Kanske skulle gå upp till 220 på bärlinan istället om man kan klara 2m mellan plintarna? Eller tänker jag fel? Kanske är dimensionen på "fri längd" som är det avgörande?

Tack igen för din hjälp! :)
 
K
Ser inte riktigt vad 220 skulle tillföra, 195 klarar av egenvikten och nyttiglasten från altan, inga problem. Med avstånd max 2,2m mellan plintarna.

Det som jag tycker är svårare i ditt case är det långa höjden mellan plintarna och yttre 195 bärlinan. Lätt att det blir skjuvkrafter och altanen åker lite i sidled när infästningspunkter knäcks. Alltså lite ”sidosvajning”. Och det kommer inte 220 som bärlina avhjälpa. Utan det avhjälper du med att fästa diagonala strävor.
 
K kniv skrev:
Ser inte riktigt vad 220 skulle tillföra, 195 klarar av egenvikten och nyttiglasten från altan, inga problem. Med avstånd max 2,2m mellan plintarna.

Det som jag tycker är svårare i ditt case är det långa höjden mellan plintarna och yttre 195 bärlinan. Lätt att det blir skjuvkrafter och altanen åker lite i sidled när infästningspunkter knäcks. Alltså lite ”sidosvajning”. Och det kommer inte 220 som bärlina avhjälpa. Utan det avhjälper du med att fästa diagonala strävor.
Tänkte bara att 220 gav lite mer stabilitet än 195, men kanske inte gör så stor skillnad.
Det får absolut bli diagonala strävar samt kortlingar för att få det stabilt sidledes. Om man kör på detta, skulle det då funka med ca 1800 mellan plintarna/stolparna under yttre bärlina? Eller vilket avstånd skulle du köra på? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.