Vänligen se bifogade bilder

Här har jag en "extra" blå kabel som satt i dosan i taket tillsammans med de övriga i den röda dosab. Totalt 2 blå, 2 jord, 1 svart. Vart den andra svarta är ser jag inte.

Jag borde väl kunna klippa bort koppardelen av bägge jordkablar samt den "lösa" blå och parkera dem i respektive blå kopplingsenhet?

Antingen den lösa blå tillsammns med de övriga 2 blå som är tänkta att vara i bruk eller bägge gröna och den ensamma blå i en och samma enhet.

Då de satt ihop i den röda dosan tänker jag att det borde vara ok. Speciellt om jag knipsar av änden?

Edit. Jag hade gärna satt de lösa ickebrukbara separat men har ingen mer plastenhet och hade velat slippa åka ut och köpa fler av ren lättja.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med röda och vita delar, diskussion om avklippta kablar och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar och kopplingsenheter i en takdosa, inklusive en lös blå kabel och jordkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rita upp exakt hur allt var kopplat samt vilka trådar som går in i vilket hål i takdosan.

En arbetshypotes är att ena blå och ena gulgröna tråden som satt i DCL-uttaget går vidare till nästa DCL-uttag som får sin tändtråd från en annan lampknapp än vad det aktuella DCL-uttaget får sin tändtråd från.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Rita upp exakt hur allt var kopplat samt vilka trådar som går in i vilket hål i takdosan.

En arbetshypotes är att ena blå och ena gulgröna tråden som satt i DCL-uttaget går vidare till nästa DCL-uttag som får sin tändtråd från en annan lampknapp än vad det aktuella DCL-uttaget får sin tändtråd från.
Har bifogat en bild

Kan jag passa på och ställa en annan fråga, relaterat till detta? När jag kopplade de blå (N) kablarna separat en och en funkade det inte men provade att koppla bägge blå från taket och den enda bruna (L) till min brandvarnare och fick igång den.

Hur kommer det sig att jag var tvungen att koppla 2 blå kablar här samtidigt medan andra uttag enbart haft 1 blå och 1 svart?
 
  • Illustration av elektriska kablar kopplade till en brandvarnare, med texten "beep beep I'm a sheep brandvarnare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Färgen på tråden säger egentligen ingentin om trådens funktion.
Man kan bara göra olika kvalificerade gissningar/antaganden utifrån färgen på tråden.

Genom att följa trådarna så kan man med större säkerhet göra bättre antaganden.

För att veta trådens funktion så behöver man mäta samt förstå vad mätresultatet säger.


Att båda blå trådarna behövde vara inkopplade kan bero på att det sitter någon aktiv strömbrytare som kräver neutralledare för att kunna ge någon spänning/ström på tändtråden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Färgen på tråden säger egentligen ingentin om trådens funktion.
Man kan bara göra olika kvalificerade gissningar/antaganden utifrån färgen på tråden.

Genom att följa trådarna så kan man med större säkerhet göra bättre antaganden.

För att veta trådens funktion så behöver man mäta samt förstå vad mätresultatet säger.


Att båda blå trådarna behövde vara inkopplade kan bero på att det sitter någon aktiv strömbrytare som kräver neutralledare för att kunna ge någon spänning/ström på tändtråden.
Tack för svar. Det är inte möjligt att dölja trådarna de de går bakom taket. Kan inte riva ut taket för att följa, om du förstår hur jag menar.
 
Men trådarna ligger väl inte lösa på taket utan går väl förhoppningsvis i ett rör/slang till nästa "dosa".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.