Jag har rivit en platsbyggd garderob i ett hus från -43 och har nu ett tak att snygga till.

Söker tips på hur jag bäst ”lappar”, tänker fästa liknande papp som tidigare och sedan spackla + måla. Blir en utmaning med strukturen tror jag. Tänker måla hela taket när lagningen är gjord.

Eller behöver jag ersätta hela takytan?
 
  • Rivit tak där en garderob varit visar träreglar och väggpapp, i behov av reparation och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett rivet tak med synliga spikplåtar och skadad byggpapp mot en strukturtapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt handlar väl om vilka krav du har på slutresultatet.

Jag hade fällt in en gipsskiva, satt remsor och spacklat upp.

Sedan finns det säkert en måleriteknik som ger liknande struktur som den du redan har.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Ja, förväntningarna är väl på nivån ”det ska inte fånga uppmärksamheten men om man tittar efter så syns det”

Infälld gipsskiva - då behöver du ta bort innertaksbrädorna? Nuvarande tak bygger bara några millimeter på brädorna.
 
Masoniten som sitter på brädorna är nog 3mm, sedan kanske yt-taket är 3mm till, eller?

I så fall får du plats med en renoveringsgips på 6mm.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Det är inte masonit som sitter på brädorna, bara en papp som bygger nån mm. Tyvärr kommer 6mm bli för tjockt.
 
  • Skadade och uppruggade byggpappskikt på brädor under ett tak, synliga spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Spännpapp kan lagas om man söker i byggnadsvårdskretsar. Undrar om de inte gjorde det i SVTs det sitter i väggarna i något avsnitt. En ruta grålumppapp, som spikas med nubb och en klistrad våd som täcker spikskarven såvitt jag minns. Kanske att pappen skulle vara blöt när den spikas och krympa/sträckas när den torkar.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Bör lagas på samma sätt som det gjordes då det var nytt.
Spänn papp sätt torremsa i skarvarna och måla sedan. Spackel kommer spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.