M
Vill skruvlimma bärlinorna. Vilket lim rekommenderas? Skruv antar jag vanlig trallskruv kan användas?
Dimension 45x170 alt 45x195 om det har betydelse 😉
 
M MBZV skrev:
Vill skruvlimma bärlinorna. Vilket lim rekommenderas? Skruv antar jag vanlig trallskruv kan användas?
Dimension 45x170 alt 45x195 om det har betydelse 😉
Ska du dra ihop dom på platten så använd inte trallskruv, dom går av, av sig själv. Det ska vara riktiga skruv 6 mm grova och förborra i första bärlinan så det drar i den andra. Och ett lim som tål väta.
 
Jag hade valt 5*80 träskruv tex Jula artnr 014443
 
K
Casco trälim ute.
Essve WAF 6x90 eller 8x90.
 
K kniv skrev:
Casco trälim ute.
Essve WAF 6x90 eller 8x90.
Skulle du verkligen välja 90 mm långa skruv till 2*45mm?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Skulle du verkligen välja 90 mm långa skruv till 2*45mm?
Upplys gärna om varför det skulle vara en dålig idé?
 
K kniv skrev:
Upplys gärna om varför det skulle vara en dålig idé?
De tenderar att gå igenom
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
De tenderar att gå igenom
WAF har platt skalle, så den går inte igenom mer än max 1mm på andra sidan. Men absolut, finns 80 långa också och de går bra dom dem.
 
M
K kniv skrev:
Casco trälim ute.
Essve WAF 6x90 eller 8x90.
Då kör jag på det. Väljer nog 80 skruven.
Tack för hjälpen 😃
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K kniv skrev:
WAF har platt skalle, så den går inte igenom mer än max 1mm på andra sidan. Men absolut, finns 80 långa också och de går bra dom dem.
En 85mm lång skapligt grov skruv vore "smutt" till ändamålet.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Tomture61
J jonaserik skrev:
Ska du dra ihop dom på platten så använd inte trallskruv, dom går av, av sig själv. Det ska vara riktiga skruv 6 mm grova och förborra i första bärlinan så det drar i den andra. Och ett lim som tål väta.
Limma impregnerat virke 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Limma impregnerat virke 🤔
De går om det är torrt och har själv gjort stolpar med 95 X 45 och skruvat med.
 
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Limma impregnerat virke 🤔
Vart står det att det är impregnerat virke? Går bra att ha obehandlat regelvirke som bärlinor så länge de behandlas med olja eller liknande.
 
K
F fribygg skrev:
En 85mm lång skapligt grov skruv vore "smutt" till ändamålet.
Håller helt med, många gånger tycker jag skruven som har 5mm till saknas. Precis som skotillverkare som förbannar sig med att enbart tillverka hela storlekar och inga halvor...

Men 80mm duger fint, och då dras ändå 35mm in i bakomliggande regel vilket är fullgott. För bärlinor kan man ju dessutom skruva från båda hållen om man nu skulle oroa sig för det
 
M
Kanske var otydlig i första inlägget. Det avser tryckimpregnerat, osäker på fukthalten.

Kanske skulle hoppa limmet och endast skruva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.