A
Har precis köpt en Cylinda induktionsspis, kopplad 3-fas.

När man kokar potatis och det är enda plattan på så kokar vattnet stötvis?

Det bubblar och sedan slutar det en sekund eller två sedan kokar det igen så håller det på hela tiden.

På den gamla vanliga spisen sjöd vattnet hela tiden. Är det vanligt fenomen?
 
B
Känner igen fenomenet från billiga hällar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Intressant att veta. Har funderat på att byta till just en sådan spis. Är ju då som att den inte fullt ut kan reglera ner effekten på induktionen utan måste övergå att köra på/av för att det inte ska bli för varmt/hög effekt(?) Cylinda är ju annars ett kvalitetsfabrikat som ska veta hur man gör sånt här. Modellbeteckning på spisen?

Edit: Tydligen är pulsstyrning den vanligaste förekommande styrningen för induktionshällar och induktionsspisar.
 
Redigerat:
BirgitS
J Josth skrev:
Edit: Tydligen är pulsstyrning den vanligaste förekommande styrningen för induktionshällar och induktionsspisar.
Ja, men de flesta hällar/spisar reglerar så ofta att det inte märks på kokningen. Sen ska väl sägas att det antagligen inte påverkar matlagningen för t.ex. potatisen kokar lika bra när temperaturen varierar mellan 99 och 100 grader som när det är 100 grader hela tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Intressant att veta. Har funderat på att byta till just en sådan spis. Är ju då som att den inte fullt ut kan reglera ner effekten på induktionen utan måste övergå att köra på/av för att det inte ska bli för varmt/hög effekt(?) Cylinda är ju annars ett kvalitetsfabrikat som ska veta hur man gör sånt här. Modellbeteckning på spisen?

Edit: Tydligen är pulsstyrning den vanligaste förekommande styrningen för induktionshällar och induktionsspisar.
Denna modell är det, är kopplad för 3-fas.
 
  • Svartvit induktionshäll och ugn med modellnummer SIB7162KVR, anpassad för 230V och 3-fasanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
De induktionsspisar jag använt har haft en kombination av att reglera ner effekten och att pulsa den. Så vad jag sett har det alltid pulsat på de lägsta effekterna. Men det kan uppenbarligen lösas olika. Det är säkert ingenting som går att åtgärda. Man får vänja sig. Och kanske skaffa kastruller med tjockare botten. Mitt intryck är att Cylinda inte längre är det kvalitetsmärke som jag trodde att de var tidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Intressant att veta. Har funderat på att byta till just en sådan spis. Är ju då som att den inte fullt ut kan reglera ner effekten på induktionen utan måste övergå att köra på/av för att det inte ska bli för varmt/hög effekt(?) Cylinda är ju annars ett kvalitetsfabrikat som ska veta hur man gör sånt här. Modellbeteckning på spisen?

Edit: Tydligen är pulsstyrning den vanligaste förekommande styrningen för induktionshällar och induktionsspisar.
Cylinda kvalitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.