Garagebygge enkel med pulpettak och ryggåstak. Hör till en ganska modernt byggt bostadshus med ganska modernt utseende. Ska nu klä innerväggarna och har svårt att avgöra vad jag ska välja. Att klä med träpanel lockar, för robustheten och enkelheten vid upphänging av lättare saker samt slippa spackla massa gipsskivor som sedan ändå är känsliga. Har svårt att välja vilken typ av panel dock, fasspont, slätspont, olika glipor hit och dit. Verkar ju också råda begreppsförvirring även bland de som säljer trävaror. Slätspont är tydligen att brädan är hyvlad slät, men ändspont är att änden är "spontad" men spont är väl en typ av bräda? Eller är spont också synonymt med not och fjäder?
Hur som helst vill jag få ett snyggt resultat och inte få stug eller bastukänsla, och har lite svårt att avgöra vad man då ska välja för träpanel. Har ni några tips? Eller om ni har några helt andra idéer om väggklädnad? Var lite inne på mdf i träimitation men verkar inte ens bli billigare så nästan strukit det helt.
 
Jag satte OSB+6mm renoveringsgips i garaget jag precis delrenoverade. Målade direkt på gipsskivorna. Men jag hade rätt låga krav på finish och målat gips ovanpå en brädvägg är vad som sitter där sedan innan.

Edit. Du får en bild också.
Delrenoverat garage med OSB och renoveringsgips på väggar, målade gipsskivor, och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag satte OSB+6mm renoveringsgips i garaget jag precis delrenoverade. Målade direkt på gipsskivorna. Men jag hade rätt låga krav på finish och målat gips ovanpå en brädvägg är vad som sitter där sedan innan.

Edit. Du får en bild också.
[bild]
Vill ju som sagt ha ett snyggt resultat.
 
Jag tycker du ska sätta 15mm plywood på väggarna, det är starkt, snyggt, enkelt och lätt att skruva i.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker du ska sätta 15mm plywood på väggarna, det är starkt, snyggt, enkelt och lätt att skruva i.
Snyggt vet jag inte om jag håller med om. Önskar hyfsad finish på slutresultatet och målade väggar.
 
V varpan1 skrev:
Snyggt vet jag inte om jag håller med om. Önskar hyfsad finish på slutresultatet och målade väggar.
Själv skulle jag aldrig ens fundera på nån Mdf träimmitation på garageväggarna, det är inte vackert, dåligt att fästa saker i/ på och rätt ömtåligt.

Plywood finns i många kvaliteer och går utmärkt att måla om du så önskar.

Jag har 20mm vitmålad råspont i ett kallgarage, det är enkelt,hållbart och lätt att fästa saker i.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
Karrock
Snyggt, starkt, med och utan finish och utan att spackla. Svår ekvation, här är mitt förslag:
Stående osb. Liggande gips 900mm, målas med tvättbar färg. Bräda över skarvar och mittskruvrad. Bräda kan ha snedsågad överkant så kan upphängning av typen "French cleat" användas.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Varför är ni inte positiva till att sätta upp träpanel, målad eller vitvaxad, typ?
 
V varpan1 skrev:
Varför är ni inte positiva till att sätta upp träpanel, målad eller vitvaxad, typ?
Jag är positiv till träpanel, trodde inte att tips om vanligt finsågat virke eller råspont skulle passa nån som funderar på att använda mdf
 
F fribygg skrev:
Jag är positiv till träpanel, trodde inte att tips om vanligt finsågat virke eller råspont skulle passa nån som funderar på att använda mdf
Menar förstås inte råspont eller finsågat, men slätspontat och liknande avsett för innerväggsanvändning. Skulle gärna ha tips på vad för panel man ska välja för att det ska se ganska modernt och snyggt ut och inte som en bastu
 
Modernt, snyggt, garage!?
Kontakta en inredningsdesigner delux.
Viktigt att du blir nöjd, anar jag🤔.
 
Karrock
Takpanel då? Som Moelven Regina i 60*120cm format? Går förmodligen inte hänga upp något i dock.

Eller varför inte parkettgolv, så får du massor av färger och mönster att välja på. Jag har själv vitbetsad enstavs askparkett på en fondvägg i trappen och bakom radiatorer.

Vit v-spontpanel i bredaste dimensionen funkar säkert, andra smalare eller med större accent i skarvarna lär se ut som bastu.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Modernt, snyggt, garage!?
Plywood är modernt,snyggt och lätt att fästa saker i , dessutom går den ju utmärkt att måla om man så önskar (men ply är ju inte fint nog för TS)
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Plywood är modernt,snyggt och lätt att fästa saker i , dessutom går den ju utmärkt att måla om man så önskar (men ply är ju inte fint nog för TS)
Jävlars vad lättkränkt du var då. Vänligen lämna min tråd för du bidrar verkligen noll.
 
  • Gilla
Marcus-k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.