Saknar en vattenutkastare på baksidan av huset, så tänkte passa på att dra vattenrör från tvättstuga genom vägg till garage och dra röret utanpåliggande längs väggen i garaget (nära tak).
Vad är det som gäller här, får man dra vanlig förkromad 15mm kopparrör genom väggen eller behövs det prisolrör med väggfäste på båda sidor?

Antar att det är fritt fram att ha rörkopplingar i garaget i och med att detta är ett utanpåliggande rör? Det behöver nämligen dras cirka 8-10 meter.

Tacksam för tips!
 
Iom. att dte är en tvättstuga, så räknas det inte som våtrum. Därmed borde det vara fritt fram att dra röret genom väggen och använda någon lagom snygg väggbricka för att dölja hålet.

Synliga kopplingar i garaget borde vara OK.

MEN hur är det med temperaturen i garaget? Finns det risk för frysnig? Vad händer om du glömmer gerageporten öppen när det är -15?
 
H hempularen skrev:
Vad händer om du glömmer gerageporten öppen när det är -15?
....man kan ju inte bygga efter att man glömmer dörrar öppna. Om jag glömmer alla dörrar öppna till huset när det är -15 fryser allt tillslut.
 
Svårt att tro att jag glömmer garagedörren öppen, har en smart garageöppnare som säger till om det står öppen längre än 20 minuter.

Men är det samma halvhårda förkromade 15mm kopparrör man ska använda sig av genom väggen också?
 
MathiasS MathiasS skrev:
....man kan ju inte bygga efter att man glömmer dörrar öppna. Om jag glömmer alla dörrar öppna till huset när det är -15 fryser allt tillslut.
Nej, det är kanske lite extremt. Men just en garageport tycker jag nog att det kan vara rätt stor risk att den lämnas öppen några timmar, man glömmer att där finns vattenledningar.
 
H hempularen skrev:
Nej, det är kanske lite extremt. Men just en garageport tycker jag nog att det kan vara rätt stor risk att den lämnas öppen några timmar, man glömmer att där finns vattenledningar.
Vad finns det för bättre väg att gå?
Jag antar även att dra uppe på vind under isoleringen är en big no-no?

Tänkte även sätta en t-koppling med kulventil där jag drar röret från tvättstuga till garage, så den lär stå avstängd förutom på sommarhalvåret.
 
Det är ju högst normalt att ha vatten i garaget och gärna utanpåliggande så jag vet inte varför man ska oroa sig för detta så mycket. Stäng dörren bara så är problemet löst....
 
J jockebq skrev:
Men är det samma halvhårda förkromade 15mm kopparrör man ska använda sig av genom väggen också?
Ett för mig lite mystiskt område. Jag skulle nog köra på det rakt av om det är en trävägg. man jag har observerat att äldre kopparrör som är ingjutna, eller går igenom betong/puts. Brukar vara insvpeta i någon sorts tjärpapp. Jag tror att koppar av någon anledning inte gillar kontakt med cementhaltiga material. Om det är en sådan vägg skulle jag nog stoppa in ett 20 mm elrör som kopparröret får gå i. Vet ej om det behövs.
 
Varför inte pexrör? Inte så snyggt men i garaget det kanske inte spelar ngn roll? Dom klarar frysning och du slipper skarvar.
 
Larsa Larsa skrev:
Dom klarar frysning
Ett pexrör löper stor risk att spricka när det fryser, men skitsamma här. Det fryser inte för att dörren är öppen en stund.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett pexrör löper stor risk att spricka när det fryser, men skitsamma här. Det fryser inte för att dörren är öppen en stund.
Inte om du köper t.ex. wirsbo.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Trots att det är ett garage så håller jag gärna det snyggt och prydligt!

Väggen är en vanlig reglad vägg med gips, tjock som en yttervägg då det var carport innan garaget byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.